Závislost na pervitinu
kachy
Zdravím, je mi 23 let a pervitin užívám od 15 let. Začátky mého užíváni byly hlavně ze zvědavosti a upřímě jsem si to užíval až do mých 17 let kdy jsem přišel o mého tátu a tahle droga se pro mě stala Ne lékem na bolest ale začal jsem tím utíkat před realitou která v té době byla nepopsatelná a opravdu to ty problémy dokázalo aspon o chvíli posunout a přijít na jiné myšlenky. Někdy tou dobou jsem také skončil s fotbalem který pro mě už od mala byl téměř celý můj život a hrál jsem ho na nejvyšší urovni co u nás v ČR máme. Přes fotbal jsem se taky seznámil s mou holkou s kterou jsem už od 15 a která je pro mě životní oporou. Od té doby uběhlo skoro 8 let a já zjistil že se za tu dobu neposunul ani o kousek a postupně ztrácel před očima svou lásku. Věděla že jsem bral drogy v té zlé době ale nemá páru o tom že v tom stále jsem. Máme se ted spolu stěhovat a ja si nedokážu představit jak to bude probíhat protože 8 let uteklo jako voda a člověk si za tu dobu návyk uděla velký. Jde mi jenom o to že vím co to bude za změnu ze dne na den uplně přestat a taky vim že se to podepíše na náladě a taky určitě i nervy budou v pohybu. Vlastně vás žadam o radu Ne kvůli sobě ale kvůli holce kterou ze srdce miluji a bojím se že ji to ublíží protože se znám když delší dobu což je cca 3-4 dny abstinuju tak se to odráží hlavně na mém chování k ní. Ale pokud nedokážu přestat kvůli ni tak vím, že už nepřestanu nikdy. Nevim jak se v této situaci zachovat . to je vše, děkuji za radu

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Dobře, že jste napsal. Dle toho co popisujete, to vypadá, že máte na svou situaci náhled, což ne vždy bývá u uživatelů běžné, s čím jste ve výhodě. Také je bezvadné, že se již několik dní držíte!
Jak to s Vámi bude dále vypadat, záleží především na Vás a na tom, jak se k celé záležitosti postavíte. Ke konzumaci drog patří i etapy, kdy samotná droga již nepřináší takový zážitek, který je očekávaný. Čím déle konzumace, potažmo závislost trvá, tím se stává komplikovanější. Násobí se možnost poškození organismu, psychiky, stoupá tolerance, sílí samotný návyk. Je to začarovaný kruh.
Rozhodně rozumnější je se pokusit drogy ze svého života vypustit, což jste uvedl, že jste udělal. Není to sice úplně jednoduché, ale rozhodně to není nemožné. Život se závislostí nijak zvlášť snadný také není a utrpení, které závislá osoba prožívá je mnohem komplikovanější než samotné vysazení.
Rozhodně bych doporučila, abyste si o všem, co se Vám honí hlavou, došel osobně popovídat a informoval se tak o možnostech, kterých byste případně mohl využít. Netuším, zda to víte, ale veškerá Kontaktní centra pro uživatele drog nabízí ve svých službách mimo jiné i poradenské služby, které se dají využít zcela nezávazně, bezplatně a také anonymně. To znamená, že vstupem do Káčka se nijak nezavazujete, můžete se pouze informovat a po té se sám svobodně rozhodnout, zda dalších služeb využijete či nikoliv. Každý kdo K-centrum navštíví, má právo rozhodnout se pro abstinenci, nebo pro život s drogou. I když neabstinuje, je možné mu nabídnout určité formy péče. Myslím, že tím nemůžete nic ztratit.
Pervitin je stimulující látka, organismus je jeho konzumací nadmíru nepřirozeně vybuzen, po vysazení tedy následuje silná únava, až vyčerpanost. Je zapotřebí doplnit vitaminy, minerály, dodržovat pitný režim (ne alko, ne colu, ne energy-drinky) a vyváženě jíst. Nechat organismus odpočinout. Po psychické stránce můžete očekávat rozlady nálad, emoční propad, neklid, nervozitu, úzkost. Můžete zkusit pít bylinné čaje (meduňka) působí sedativně.
Jak jistě asi víte, na drogy se váže i psychická závislost. Dokáže nečekaně potrápit i po velmi dlouhé době po vysazení. Chutě se vrací v různých intenzitách a frekvencích. Pokud přijdou po dlouhé odmlce, může to dost překvapit a zaskočit. Každému na tyto momenty funguje něco jiného, někdo si jde například zaběhat a má pocit, že tomu uteče. Někomu zase pomáhá výtvarný projev a ze svých pocitů se vykreslí, někomu pomáhá manuální práce, další to vyřeší pohovorem s blízkou osobou nebo terapeutem. Způsobů jak pracovat s chutí je mnoho a každý si musí najít sám ty své. Rozhodně je dobré mít v těchto inkriminovaných momentech na paměti, že to je pouze chvilková chuť, subjektivní pocit, touha, která rychle přišla a stejně tak rychle zase odejde (když si ji nebude ten, koho zrovna zachvátí ,,moc hýčkat"). Tím myšleno například zbytečně se nedívat na filmy s drogovou problematikou nebo poslouchat hudbu, která je spojena s konzumacemi, apod... Doporučila bych spíše zaměstnat se jakoukoliv jinou činností, která s drogami vůbec nesouvisí. V těchto chvílích, kdy je dotyčná osoba oslabena chutí, sledování filmů, poslech určité hudby, fotografie, kontakt s uživateli drog apod. pouze oživí vzpomínky na minulost a chuť se může prohloubit - sílit a v tom nejhorším případě i dotyčného zcela ovládnout.  Také je dobré přehodnotit výběr kamarádů a blízkých osob, se kterými se budete stýkat. Máme již od našich klientů vyzkoušené, že mezi lidmi co drogy i nadále konzumují, se dá abstinovat opravdu jen velice těžko a je velmi snadné mezi nimi pak selhat. I po dlouholeté abstinenci, může dojít k selhání. Vždy k tomu, ale předchází různé varovné signály (sny, vzpomínky, chutě v různých ,,převlecích", zkontaktování osob z drogové éry apod.). S tím vším se dá pracovat. Toto všechno lze využít k tomu, aby ten, kdo problém s drogou má (nebo měl), ještě více pochopil svůj vlastní spouštěcí mechanismus svojí závislosti. Tím pádem být lépe a více vyzbrojen dalším případným atakům chutí, měl svůj život pod kontrolou, celkově se cítil lépe a byl schopen standartně fungovat v běžném životě (vztahy, rodina, práce, škola atd.).
Pokud byste něčemu nerozuměl, nebo měl další, doplňují dotazy - nebojte se napsat znovu.
Každopádně Vám držím palce, ať se Vám daří a návštěvu v Káčku ještě zvažte, případně napište, kde jste (větší města co máte v dobré dostupnosti), můžeme Vás vhodně nasměrovat.
Přeji dostatek sil a motivace!
S pozdravem, MK