Nechuť k sexu- Pervitin
Anežkaa
Dobry den, žila jsem přes tři roky s přítelem, který byl asi tak 15 let na pervitinu. Přede mnou byl skoro dva roky sám a bez sexu, protože prý neměl tu potřebu...po celou dobu našeho vztahu nebyl sex nic častého ani nic vzrušujícího..Postupně měl problémy s funkčností, neměl na to chuť a ani ho to nijak nezajímalo, což jsou prý důsledky dlouhodobého užívání...před půl rokem ale nastoupil do léčebny a je od té doby čistý. Přestože mohl párkrát přijet na víkend, v sexu se moc nezměnilo...za chvíli už se má vrátit a teď jsem se od něj dozvěděla že pořád nemá chuť a nebaví ho to a že když už je přes půl roku bez drog tak to nejspíš nebude tím,ale že jsem ho asi nikdy nepřitahovala a není mezi náma chemie.Nevěřím tomu.A ráda bych věděla jestli se po dlouhodobém užívání chuť na sex a vzrušivost obnoví hned po vysazení nebo je to na dýl ?? Vím, že to bude asi dost individuální, ale chci jen vědět jestli je to možné, že následky dál přetrvávají a nemusí to nutně znamenat že je to mnou? Děkuji za odpověd´.

Odpověděl: Amrit Sen
Anežko, zdravím Vás.
Vážím si otevřenosti a důvěry, se kterou se na nás obracíte. Chápu Vaše znepokojení, smutky i nejistotu. Každý člověk je originál, drogy na něj mohou působit různě, stejně tak následky dlouhodobého užívání pervitinu se mohou u jednotlivců lišit.
Takto na dálku je velmi těžké odpovídat, tím spíš, jde li o zdravotní, psychické, intimní potíže. V každém případě počítejte s tím, že se přítel, pokud léčbu poctivě přijímá a pracuje na sobě, vrátí jiný, než na jakého jste byla zvyklá.
Paradoxně se často stává, že se partneři, po návratu jednoho z nich, po různě dlouhé době rozcházejí, byť se naplnilo toužebné přání a závislý po úspěšné léčbě drží dlouhodobou abstinenci.
Netuším, kolik je Vám, nebo příteli let, jak na tom byl přítel ještě před počátkem "drogové kariéry". Okolnosti, které jste zmínila, možná nasvědčují tomu, nebyl příliš eroticky nastavený nikdy. Jak, a jestli, se v tomto ohledu něco zásadně změní, se dá jen těžko odhadnout, budu šetrný, naděje umírá poslední.
Jestli přítele milujete, dejte vztahu šanci a čas. Součástí léčby závislosti, bývá zpravidla i partnerská terapie, minimálně několik společných sezení, pokud i druhý z partnerů, nemá sám problém s užíváním návykových látek.
Je překvapivé, že jste je nezmínila. Pravda, většinou probíhají v druhé polovině léčby, ale píšete, že se má přítel brzy vracet.
Pokud Vás nikdo do partnerské terapie nepřizval, projevte zájem a přítele se zeptejte. Užitečná bude pro oba, z mnoha dalších důvodů. Partner bude bezesporu potřebovat Vaši podporu. Ne každá podpora je ale pro dobro věci. Dozvíte se, jak s přítelem komunikovat, dohodnete si některá důležitá pravidla společného fungovaní, včetně hranic, které bude nutné držet, dozvíte se o chybách, kterých byste se měla vyvarovat.
Další nezbytnou součástí partnerovy léčby závislosti, bude i dlouhodobé, intenzivní doléčování, kdy už nebude ústředním motivem abstinence, ale zvládání běžných problémů, radostí i starostí každodenního života. Bez doléčování, tím spíš, že jde o tolik let předchozího užívání drog, se šance na udržení abstinence, ztenčí na minimum.
To neznamená, že byste neměla myslet na sebe, na svoje potřeby a štěstí. Neměla byste nikdy přistoupit na to, žít život někoho jiného, byla by to cesta do pekel a možná návrat do závislostních vzorců chování, které nepotřebujete ani jeden z vás.
Láska je nejmocnější čarodějka. Stále platí, že nositelem a stabilizačním prvkem úzdravy, spokojenosti a štěstí, bývá dlohodobý partnerský vztah, stojící na pilířích důvěry, otevřenosti, vzájemné podpory, sdílení a věrnosti.
Nepíšete, jak na tom Váš přítel, s prožíváním erotiky byl a je, jak vnímá svoji pozici. Chápu, že nemusíte úplně vědět, jak se v ní cítí on. Je dost možné, že je, nebo bude spokojený, bez potřeby něco měnit. Pak bude na Vás, jestli v takovém vztahu setrváte, nebo se rozhodnete hledat štěstí jinde.
Pro případ, že jste z Prahy, nebo okolí, a nezapojíte se do partnerské terapie, Vám doporučuji telefonicky kontaktovat a domluvit si termín schůzky ve specializované, bezplatné Poradně pro rodiče, partnery a osoby blízké, kde pracují odborníci se zkušenostmi v práci a podpoře partnerů aktivních i bývalých uživatelů návykových látek, a s nimi vše, co máte na srdci, konzultovat. Může jít o velmi důležitý krok, získáte podporu, pochopení a pomoc. Kromě toho, že se dozvíte řadu užitečných informací, se Vám i uleví.
Poradna pro rodiče a partnery (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Jak vyhledat kontakty na bezplatná zařízení, pokud jste z jiné části republiky, podle oblasti a typu služby, nesejde na tom, jestli si vyberete AT poradnu, adiktologickou ambulanci, nebo kontaktní centrum, případně další, podobný typ služby, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Můžete také napsat, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na bezplatné služby v okolí a dosahu, obratem pošleme.
Jak jsem psal, mám za to, že nejvýhodnější bude obrátit se na odborníky, kteří mají v tuto chvíli Vašeho partnera v péči.
Poslední věc, kterou zmíním, pokud i po delší době důvody k nespokojenosti přetrvají, a budete li oba nakloněni tomu je řešit, máte možnost společně navštívit odborníka z oboru sexuologie a situaci s ním konzultovat.
Přeji Vám i partnerovi vše dobré, kdykoli napište.
Hodně štěstí, držím palce, Amrit Sen.