Pomoc bratrovi
praminek
Dobrý den, před pěti lety jsme přišli na to, že bratr (bude mu 38 let) bere drogy - tehdy pervitin. Nejdříve orálně, pak nitrožilně. Zakoupili jsme testy, hlídali ho, podporovali. Chvilku to vypadalo že je vše v pořádku. V létě loňského roku se situace zhoršila. Dva dny byl v klidu, komunikativní, veselý, normálně aktivní. Třetí den se velmi potil, měl velice vysoký tlak a puls a vždy se sebral že musí do práce a odjel. Situace vygradovala natolik, že jsme jen tak tak zachránili dům a otec bratra vyhodil. Bratr nyní bydlí v areálu firmy pro kterou pracuje, v podstatě jako skvoter, svou situaci nijak neřeší. Dle slov zaměstnavatele je úslužný, až nepříjemně, neustále si chodí pro zálohy, už v podstatě nemá okruh přátel, protože všude dluží peníze, stále lže, několik dní nemá potřebu spánku, pak je zase velice spavý, je náladový.... Jednou za dva, tři dny zmizí do Prahy a vrací se v dobré náladě. Přísahá že nic nebere. Testy které jsme měli k dispozici, byly - Drogový test MET z moči. Tyto byly ovšem nyní negativní. Je možné že přišel na to jak test obejít? Nebo změnil drogu a tento test ji není schopen detekovat. Nebo jak jinak zjistit zda je opravdu čistý? Víte, nejhoršíje že mu pořád chci věřit.
Moc děkuji za odpověď

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
testy je třeba brát jako velmi orientační a omezený nástroj. Jednak ukazují jen na to, co se stalo během několika posledních dnů, v případě pervitinu třeba v posledním týdnu. Také se dají obejít tím, že dá člověk cizí moč, pokud s ním tedy nejdete na WC a přímo nekoukáte na to, jak močí do skleničky. To je ovšem poměrně potupné pro obě strany. Největším úskalím je ovšem to, že test vlastně nic neřeší. To vidíte celkem jasně na vašem případě - test je negativní, ale na klidu Vám to rozhodně nepřidalo. Kdyby byl pozitivní, stejně by to neznamenalo, že bratra donutíte k nějaké změně. On moc dobře ví, jestli - jako že asi ano, podle toho co píšete - drogy bere, nepotřebuje abyste mu to dokazovali testy.
Důležité je vždy to, co je evidentní, viditelné. A to je, že bratr žije "jako někdo kdo bere", chová se tak, má takové problémy. Pokud tedy máte nějaké cesty, jak na něj působit, vycházela bych právě z toho.