Sex s dcerou
Zuza
Dobrý den,
mám závislou dceru, které bylo teď 18 let. Dlouhodobě vím, že sex. žila/žije s mým manželem, který ji adoptoval (není její biolog. otec). Chtěla bych se zeptat, jestli by měl z toho manžel postih. Šel by do vězení, kdyby se to na něj zjistilo, že s ní spal/spí?
díky za odpověď.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
z Vašeho dotazu není zřejmé, jak dlouho tento vztah mezi dcerou a jejím adoptivním otcem trvá ani žádné další podrobnosti (zda s manželem a dcerou dosud žijete, jak dlouho o situaci víte, zda a jak jste se to případně pokoušela řešit). Také nevím, jak k situaci přistupuje dcera, zda jste se to dozvěděla od ní... Píšete, že dcera je závislá, nicméně žádné další informace o jejím stavu a vašich vzájemných vztazích nemám. Každopádně se ptáte na právní informace (i když celá záležitost je nepochybně složitější a vyžadovala by si i jiné řešení než pouze právní, dcera by patrně potřebovala odbornou terapeutickou pomoc).
Váš dotaz jsem konzultovala s kolegou s právníkem, který mi k tomu napsal následující informace:
Dle trestního zákoníku by se mohlo jednat o pohlavní zneužívání podle § 187 (ovšem jen u dítěte pod 15 let), to by se tedy daného případu týkat mohlo, ale také nemuselo. Dále jsou postihovány různé formy nátlaku, což ovšem z dotazu nevyplývá. Může jít třeba o trestné činy sexuální nátlak (§186), svádění k pohlavnímu styku (§202) nebo o znásilnění (§185). V úvahu by nepřipadal trestný čin soulož mezi příbuznými dle § 188. Tento trestný čin totiž nepostihuje případy soulože osob, jejichž poměr vznikl adopcí (to plyne z komentáře k zákonu Šámal a kol, str. 1681). O trestný čin by se tedy mohlo jednat a) pokud by sexuální styky probíhaly i před 15. rokem věku dívky nebo b) pokud by byla naplněna některá z podstat trestného činu dle § 185, 186 nebo 202.
Možná kdybyste mi k situaci napsala víc informací, tak bychom mohli přemýšlet o tom, jak nejlépe v tuto chvíli pomoci dceři, Vám, a jak se za těchto okolností vztahovat k manželovi, a mohla bych Vám poskytnout nějakou konkrétnější radu a podporu. Pokud mi napíšete, odkud jste, tak bych Vám také mohla poskytnout kontakty na bezplatné právní poradenství ve Vašem regionu.
Bára Orlíková