Drogová závislost
Vilinka
Dobrý den ,žádám o pomoc. Příbuzná je X let závislá na drogach (marihuana,pervitin a další). Do jisté doby byla schopna své stavy hlidat a chovala se celkem normalne. Bohužel se její psychický stav začal zhoršovat, začala útočit ostatní příbuzné, například babičku ohrožovala nožem se slovy o satanovi ,probodala cely byt ,pote s nozem usla ,matce vyhrožovala zabitím ,no bylo toho spousta. Po tom všem odcestovala do ciziny (da se říct že uprchla ). 2 roky o sobě nedala vědět, az do ted. Pred Vanoci u z jejího telefonu volala nějaká žena, co slečna bere za leky ,že se chová jako blázen ,že je nepricetna ,samozřejmě byla pod vlivem drog.je ve stavu, že o sobě uz moc neví. . Zjistili jsme kde se nachází. Matka sebrala poslední sily a chce dceři pomoci . A ja se tak ptám zda se dá vůbec nějak pomoci. Zdá je nějaká možnost takhle problémové, nebezpečného a závislého člověka dostat zpět do česka a přimět k léčení i když ona samozřejmě nebude souhlasit . Jsme v situaci kdy doopravdy nevíme co dělat a na koho se obrátit. Moc děkuji za odpověď

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
jak obtížné bude dostat ji do Česka, to je těžké říct. Nepíšete ani, kde se nachází, takže nevím, jestli se budete moct případně cestou dovolat nějaké pomoci. Rozhodně by se na takovou misi měli vydat alespoň dva lidé, z toho jeden muž. Tady v Čechách, pokud má příbuzná stále základní pojištění, by to už neměl být takový problém. Při projevech, které jste popsala, kdy všechny okolo i sebe ohrožovala, je naprosto na místě zavolat policii a záchranku, ti ji hospitalizují, vyšetří ji psychiatr a pravděpodobně bude ve zkráceném soudním řízení nařízena nedobrovolná psychiatrická a protidrogová léčba. Může se jednat o toxickou psychózu, ale také něco trvalejšího a vážnějšího. Aby bylo možné to zjistit a začít řešit, musí dotyčná nejdřív odabstinovat.
Doporučovala bych se před spuštěním celé záchranné akce zajít poradit s odborníkem. Nejlépe do některého z center, nabízejících pomoc rodinám uživatelů. Můžete se tak lépe připravit na všechny možné potíže.
Pokud byste měli zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou vaše časové možnosti.
Pokud je to pro vás daleko a nevíte, kam se obrátit u vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)