Marihuana
x
Dobrý den.
Můj kamarád hodně kouří trávu, a jako většina lidí se ospravedlňuje tím,že je to jen rostlina a ne droga a podobný kecy. Poslední dobou jsem si všiml, že má časté výkyvy nálad, od depky až po mírnou agresivitu. A taky jsem četl, že THC negativně ovlivňuje syntézu a transport serotoninu v mozku. Proto se ptám. Chtěl bych znát názor odborníka.
Předem Vám děkuji za odpověď a a přeji Vám hezký zbytek dne.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
chápu Vaše obavy o kamaráda. Užívání konopných drog s sebou samozřejmě nese rizika menší než užívání některých jiných látek (třeba pervitinu nebo heroinu...), ale zcela bez rizik také není. Argument, že je to jen rostlina, a ne droga, úplně neobstojí - existuje jednak řada velmi jedovatých rostlin, jejichž užití je smrtelné, a jednak existuje řada rostlin, které obsahují látky se silně návykovým potenciálem (např. mák a šťáva z nezralých makovic jinak známá též jako opium).
Konopí obsahuje řadu látek, včetně uvedeného THC, které samozřejmě ovlivňují činnost mozku - jinak by konopí nemělo ten psychotropní efekt. Obyčejně případné nesnáze odezní po odeznění intoxikace, ale v případě intenzivního užívání mohou nějakou dobu přetrvávat. Právě výkyvy nálad, depresivní stavy a podrážděnost mohou být důsledkem užívání konopí. Kouření trávy může výjimečně vyvolat psychické potíže závažnějšího charakteru - jako jsou psychotické stavy nebo vážná deprese.  Ale nutno říct, že to taky může být obráceně, že psychické potíže může mít člověk před tím, než začne kouřit marihuanu - ta mu pomáhá se s nepříjemnými stavy vyrovnávat (efekt je ovšem obvykle takový, že se tím celé jen zhorší...).
Také ovšem mohou být důsledkem toho, že je Váš kamarád v nějaké větším stresu a nemusí se jednat o nic zásadního.
Nejsem si ovšem jistá, zda kamarád bude na něco takového slyšet a své užívání konopí by na základě informací od Vás omezil. Možná mu můžete dát odkaz na naší poradnu nebo mu doporučit objektivní a vědecké údaje o konopí a konopných drogách, aby nevycházel při hodnocení toho, jak na něj tráva působí a co mu může způsobit, pouze ze svých dojmů.
Více informací o konopí na našem webu
http://www.drogovaporadna.cz/konopne-drogy-uvod/konopne-drogy.html
Nejucelenější publikace o konopí na českém trhu a v češtině (nejspíš se dá zapůjčit i v knihovně)
Miovský, M. a kol. (2008). Konopí a konopné drogy: adiktologické kompendium. Grada.
Přeji hodně štěstí.
Bára Orlíková