Neda sa definovať
Melanie
Cawko ... Je mi pomali 19 rokov zijem od mala v adoprivnej rodine . Do mojich 5rokoch som bola zavisla na Pervitine,heroine . Moja Biologicka matka bola Narkomanka . Mam 9surodencov s toho moj najstarsi a ja ako najmladsia sme drogovo zavisli. Od mala mi vsetci vraveli ze idem po mojeho brata stopacha dopadnem ako on a moja matka . Biologicka matka mi umrela v roku 2016 na rakovinu . Od vtredy sa mi zivot zmenil. Ked som mala 13 som sa dozvedela ze som adoptovana . Zacala som robit zle utekat z domu kradnut pit . Neskor som skusila marihuanu . Mensie prestupky . Cpz vysetrovacky . Dilerstvo a ustavy . V 17stich som skusila pervitin . Lakalo ma to ale bala som sa toho . No dnes to lutujem !! Keby nehram hrdinku nemuselo nic skoncit ako skoncilo . Na zaciatku som sfukala 1kubik . Neopisatelny pocit teraz ked spominam asi najkrajsi) no keby viem co ma to vsetko bude stat tak nestal zato ! Nemala som k tomu pristup a uz som to ani nevihladavala . Vratila som sa k svojej zlobe . Lpčka .. vykradanie .. bytky .. grafitty .. vitrznictvo ... polisi ma poznali uz ako najvedsiu vivrhelku takze uz ked isli okolo vzdy zastavili . Takto to slo asi 5 mesiacov v kuse . Ale vsetko ma svoj zvrat nie ? ... spoznala som babu ... hned na zaciatku mi pripominala jednu fetacku z ustavu . Oblubila som si ju nie preto ze fet sak v tedy som sa v tom neviznala. Aale preto ze bola simpaticka a tak jak sa vravi Jebnuto retardovana ako ja . No co osud nechcel. Ona si myslela ze fetujem a ja \"hrdinka\" som sa nebranila ale hrala sa ze ano . Prvi den za skolou .. prve fetovanie ... druhy den ... zasa fet ... a takto sa to tocilo mesiac ... ked v tom asi niekto tam hore (\"mama\") nemohol a pozerat co sa deje a zakrocil ! Zavreli nam dilerka . Cele v pici s toho ... prestali sme .. chybalo mi to ... spomienky a zazitky ... (ked teraz nato spominam az mi je doplacu aka som bola blba) ... zacala som chodit znovu do skoli snazila som sa ... no doma som mala stale zlu atmosferu ked som zila iba s nevlastnou matkou a tu som znenavidela este v 13stich . Hadali sme sa .. a tak no ... tazke obdobie ... jedneho dna ako kazde ine sme sa pohadali ... a v tedy sa k nam na istu dobu prestahoval brat (narkoman) jasne ze videl na mne zmenu . Strasne mi vynadal (v tedy mu este zalezalo namne). Dal mi prednasky 4hodinove a ajtak dopadli ze ja som plakala a on si strelil. Byval u nas pol roka. (Neodcudzujem narkomanou ale snazim sa im vyhybat lebo vzdy pri pohlade na ihlu sa mi v hlave zobrazia vsetky spomienky na brata a jeho \"kamaratku\" ihlu a vsetko co k tomu byvalo) brat doma byval na zaciatku iba cez den (sak typicke) potom zacal predavat tak doma nebyval skoro vobec . To trvalo mesiac kym ho nechytili. Za ten mesiac co predaval som sa vsetko nechtiac naucila teoriu a pervitine. Keby len on vedel co ma nedbanim naucil. (Ale bol by hrdy) vysiel z basy a ja som v tom uz lietala. Zacala som to predavat. Vsetci ma \"lubili\" a ja som ako Naivna amaterka verila vsetkym a vsetko. Jak sa vravi : Myslela som si ze sme Kamarati Na zivot A nasmrt ako nikdo Nikdy... brat zistil ze Predavam. Na zaciatku tomu neveril a smial sa ze kde ja ... no neskor mu to dochadzalo ( v tedy este nebol sprosty) strasne sme sa pohadali a od tej hadky ma zacali moji \"kamarati\" zapalovat.. namotavat a robyt tahy ... brat zistil (do nes nechapem ako ale uznavam ho zato) pre koho robim. Pred tym ako odisiel z domu mi iba povedal meno ... a opytal sa ma povedz iba ano alebo nie ... chytila som sa zahlavu a odvrkla som a co narkoman co s takym ako je on spravit ?? ... nasral sa.. ( namavidel to a ja som to vedela) : sestra ide nadavat bratovi ? Ked ona sama v tom lieta ? Uz len pretoto to idem vyriesit aj keby ma to malo stat zivot !! Ty NESMIES SKONCIT AKO JA ! dal mi v rychlosti pusu na celo zobral inzulinku a zabuchol dverami ... ja som nemo ostala stat u prostred izby a v usiach pocula este dozvuky jeho slov . V tedy som ho vydela ako cloveka naposledy. A nie len jeho ale chlapec pre ktoreho som robila je do dnes nedostupny. ( asi sa uz nikdy nedozviem co sa stalo v ten osudny den) sekla som s tym . No mna ani v tich osudnich 5dni netrapilo co budme robit ... ale to kde mam brata... 4den doma zavreta som to uz nezvladla obliekla som sa a vybrala ze idem pozret partiu vagabundov ako za starich cias ... ako som sa predierala medzi Bratislavske panelaky videla som chlapca (keby som v tedy vedela) bolo vidno na nom ze uz par dni nespal a nekto ho fizicky napadol trosku viac ako sa patrilo. Nevenovala som mu moc extra pozornost isla som dalej ... dossla som k nasmu miestu kde sme sa stretavali kedysi daaavno ... nik tam nebol iba nase tagy a rozbyte okna.. zopar fetosov ako vzdy ... ale predsa tam bol niekto .. ano ten chlapec co bol medzi panelakmi on ma sledoval az sem ... zlakla som sa tak som rychlo zdvihla telefon a zacala pozerat telefony zoznam. Nikdy som sa nebala fetosov (vzdy ma vsetci poznali a snazila som sa byt zadobre a ked som videla ze je moc v pici moc som mu nedala na javo o nejaky zaujem lebo som vedela ze takze paranoje ma a nikdy clovek nevie co sa odohrava v jeho hlave) zavolala som mojmu staremu znamemu. Slubil mi ze hned je tam a keby neco mam iba krycat. Chlapec co ma pozoroval sa pokusil o usmev co ma dost sokovalo. Nemohla som odhadnut vek .. mal vytahanu mikinu vysuchane ryfle a naspodu pri odratych teniskach krv a na druhej nohe vyzeralo ako keby ho minimalne 4nackovia dogabali a aby nebolo malo nejakeho psa pustili. Bolo mi ho aj luto. Uz ked som chcela sa prihovorit dosiel kamos. (KEBY SOM LEN VEDELA AKY TAH IDE SPRAVIT) ako prve som nanho vybehla toto je ta chvilka ?!! Co keby ma napadol ? Ha ? V klude sa usmial zapalil si cigaretu a povedal .. prestan ! Kto uz len teba napadal? Podpichol ma . Chcela som navrhnut ci nezavola ostatnych chlapcov no v tedy mu zazvonil telefon. Kym ho zdvihol som si stihla vsimnut... vypol telefonat .. \"prepac musim bezat toto je sukromne\"... nechapala som ... prosim ? \"No bez domov caw\" tak som sa pobrala domov tou istou cestou... (rozmyslala som ci neskocim za spoluzickou na cigu a mala som ...) jak som sla cez parcik popri ceste zastavilo popri mne auto vydela som iba nieco biele ... hned nato som pocula iba hukot : \" tu POLICIA okamzite stojte !! Naskakali namna 3policajti jeden z boku druhy z hora a treti z predu ... ani neviem kedy a co a mala som puta na rukach. Jasne ze sa ukazalo ze mali zle echo ... lebo v daka Bohu v tedy som nepredavala a nemala nic u seba. Pustili ma ... nastal osudny dne. Rano mi niketo volal o 7rano z neznameho cisla. A ticho . Nevedela som zaspat. Tak ze idem von si zapalit do parku . Rozospata v teplakoch som vysla von sadla na lavicku a premyslala co dnes budem alebo nebudem... uz som chcela ist domov ked ma uputal pes bol to Stafor steniatko. Venovala som mu niekolko mintuiek a postavila sa z lavicky uz uz som bola pri brane ked som videla nechutne skaredeho fetosa !! Hned ako prve som si pomyslela \" dufam ze ja takto v zivote nedopadnem fuj to je hnus asi je ocividne narkoman ... \" visla som po schodoch zabuchla dvere sla do izby pustila hudbu a chystala sa upratat. Pri upratovani som samozrejme aj Bratove veci upratovala so slzami v ociach kazda jedna vec oblecenie mi ho viac a viac pripominali a vytvarali strach co s nim je. Ked v tom som pocula piskot ano to bol ... nesla som k oknu lebo som si vravela ze si to iba nahovaram ... a zas ... a znova ... vrvim si to neni uz len tak ... pozrela som sa z okna a .... ano stal tam moj Brat .... hodila som mu kluce ... dosiel do izby... hned siel do kuta sadol si privrel k sebe oby dve nohy oprel si hlavu o stenu a vzdichol si ... ja som neveriacky sedela oproti nemu na posteli so szlami v ociach ... (to on bol ten chlapec v co som pred par minutami osocila ... ze vyzera hrozne.. to on bol chlapec co ma prenaseldoval pomedzi panelakmi...) nemohla som tomu verit ... takto sme sedeli a ja plakala asi 5h ak nie viac ... vyrusila nas iba nevlastna matka ked vtrhla do izby... \"Ale okamzite pod sem ty nehamba\" !!! V soku co som spravila ked som vedela ze nic nemam na rovasi som pribehla ... co sa deje ? Ty mas este drzost sa pytat co sa deje !!? Facka taka ze stena mi dala dve ... bola som zvyknuta tak som sa rychlo pozviechala ... moj Brat sa snazil dostat bezvladne do kuchyne ... no ked videl ako zas mi chce prijebat dosiel do obivacky ... a stranse zakrical : este raz ju udres tak ja udrem Teba ! Lenze ona ho ignorovala a to zrejme mojho brata vytocilo tak chytil vazu a jebol ju do zeme. Neviem co sa medzi nimi odohralo usla som do izby ... a v tedy som to videla Heroin na stole ... zobrala som ho a schovala chcela som vedet reakciu nevedela som co to vyvola. Brat dosiel do izby zo striekackou v ruke ( uz to bolo nic neobvikle) a v tom som videla jeho zmenu... \"kde to je\" ?? Stale som bola v tom ze sranduje... c\"o kde je\" ? \"Sak moj tovar\" !! \"Aky tovar\"?? \"Mas 1minutu aby si mi ho dala ak nie nerucim za seba!!!!\" \"Tebe jebe na tu si daj biele a nehukaj pomne\" \"ty si jebnuta alebo prijebena? Pervitin si strc do pice ! Ja chcem tovar co tu bol polozeny na stole!!\" \"Bacek ja nic nemam !! Ked v tom ma chytil pod krk a krycal mi do ucha \"zabijem ta ked mi ho nedas pocujes zabijem zabijem!!!!\"(neverila som tomu co vidim pocujem a citim) \"dobre je tam kde mam ja veci ja som srandovala\" ani som neplakala len som sa bala o svoj zivot. Urobil si davku ... zmlkol .... prezlikol sa... v behol do spalne ... vybehol .. v behol do nasej izby ... pozrel namna podisiel k stolu ... chytil ho a hodil o zem .. rozbil sa .. matka zacala nervacit a on isiel prec .... vecer prisiel ... ja som v tedy zacala fetovat aby som to nemusela tak znasat ... no bol to des ...ja som okradala som matku ... no a brat? to nezvladol ... skoncil v nemocnici na zapal stehenej kosti ... domov sa nevratil a v nemocnici neostal... ja som zacala fetovat ... castejsia a viac ... dni utekali mesiace sa kratili a mne prisla sms tvoj brat lezi na ryzikovom v Malackach dojdi co najskor ... sok jak kkt ... prisla som tam ... na ten pohlad nanho nezabudnem do smrti ! Vyzraty dopichany .. vsade hnisajuce rany ... dokroty mu urcili par mesiacov zivota... a on? Odisiel na reverz ... 24. marca2017 som ho videla naposledy. Prefetovala som sa ... prve problemi ... krce .. bolesti ... dalsi zazrak ... spoznala som chlapca Filip fetak tiez narkoman .. ale bolo to ine nefetovali sme nikdy spolu ... prestala som s tym no on ? Nie nevedel to nechcel to ? Nedokazal to ? Neviem a dnes ma to ani popravde nezauima ... zavreli ho do väzby 16aprila.. pisali sme tristvrte roka v kuse ... ja som fetovala a on bol cisty .. neprestala som s tym ani koli nemu ... klamal ma jebat ho .. nik mi nevedel pomoct nevedela som a mozno som nechcela skoncit s tym .. bala som sa postupne reality .. spomienok ... a tak to islo somnou do zatratenia ... zazrakom nozaj to tak musim nazvat som sa vschopila ... neviem ako ale dala som to ... jedno rano som vstala ako kazde ine po dlhych nociach ... sadla som si na postel a hlavou mi prebehlo vsetko to zle co som zazila na pervitine ... od vtedy som bola mesiac cista ... ale viac ako mesiac to do dnes neviem dat ... ked aj fetujem tak uz fetujem len s toho pocitu ze chcem vratit ten prvotny stav ... ale zaroven nechcem fetovat chcem to ovladat ale neviem to ... ked si fuknem ci dam sluka vzdy citim taku ulavu ... a ja tu ulavu neviem najst v nicom inom a to je to ze sa bojim ze ju uz asi nikdy nemajdem . ...

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
omlouvám se za pozdní odpověď. Váš dotaz byl dost obsáhlý, tak jsem se v něm potřebovala nějak zorientovat, tak já to zkusím nějak shrnout.
Píšete, že berete pervitin, asi dva roky, už od 13 máte zkušenost s alkoholem, trávou, s různými přestupky, krádežemi, s vyšetřováním policií, s pobytem v ústavu. Vaše biologická matka užívala drogy, a nedávno zemřela. Vy žijete s nevlastní, adoptivní matkou, a ve 13 jste se dozvěděla, že jste adoptovaná. Máte 9 sourozenců, z nichž nejstarší bratr je taktéž závislý na drogách. Popisujete, jak jste s braním pervitinu začala, i jste ho prodávala, píšete o různých rozhovorech a konfliktech s bratrem, který také bere drogy. Na závěr zmiňujete přítele, který je ve vazbě, s nímž, jak jsem pochopila, už vztah neudržujete. Nedokázala jste přestat brát pervitinu ani kvůli němu. V poslední době jste byla i měsíc čistá, ale déle než měsíc Vám to nevydrží. Ráda byste přestala, když si dáte, tak se Vám uleví, ale ráda byste nad tím měla kontrolu, kterou zjevně nemáte. Bojíte se, že nebudete schopná najít úlevu v ničem jiném, pokud nebudete pervitin brát.
Jste opravdu v nelehké situaci, a pokud jsem to dobře pochopila, tak ve svém okolí moc oporu nemáte. Když jste na to takhle sama, tak není snadné se drogy vzdát. Ono to samozřejmě není taky jen o tom, že přestanete brát, ale změníte celkově životní styl a pokusíte se najít v životě něco, co by Vám dávalo smysl, bavilo Vás, poskytovalo úlevu, když se necítíte dobře. To jste i sama popsala, že máte strach, že to nejste schopná najít. Zároveň už Vám asi pervitin nadělal dost problémů, a určitě už si to neužíváte jako dřív - on ten stav, který na tom člověk zažil na začátku, se pak už ztrácí a honíte se pak jen za přeludem.
Napadlo mě, že by bylo asi fajn, kdybyste si o tom mohla promluvit, myslím tím využít nějakou odbornou pomoc, asi není moc smysluplné o tom mluvit s drogově závislými kámoši. Získala byste tím potřebnou oporu, informace, inspiraci, jak pokračovat dál. Mohl by to být první krok.
Pochopila jsem z Vašeho dotazu, že jste z Bratislavy, tak nabízím kontakty, které jsem nalezla. Jedná se o poradenské služby pro uživatele drog (můžete je využít bezplatně, a patrně i anonymně). Nemusíte mít obavy, nikdo Vás nebude tlačit do nějaké léčebny a podobně, pokud se k tomu sama nerozhodnete. Ale můžete se naprosto nezávazně poradit a promluvit si o své situaci.
Kontaktné centrum
Občianske združenie Prima
Hviezdoslavovo nám. 17
811 01 Bratislava
email: zdruzenie.prima.ba@gmail.com
www.primaoz.sk
ODYSEUS o.z. Bratislava
Terénní program pro uživatele drog
Adresa: Haanova 10
852 23, Bratislava
Kontaktná osoba: Bc. et Bc. Iveta Chovancová
Telefón: +421 2 524 94 344
Mobil: 0903 786 706
E-mail: odyseus@ozodyseus.sk; chovancova@ozodyseus.sk
Web stránka: http://www.odyseus.org
Přeji hodně štěstí.
Bára Orlíková