léčebné programi
tchan
Dobrý den.
Mám dotaz ohledně léčby na farmách.Máme zetě,který v tom jede.Třikrát jsme se mu snažili podat pomocnou ruku,fungovalo to jak ,kdy.Půl roku,tři měsíce atd.Podle toho,když nastala situace,alkohol-zmizel,píchnul si-hrál automaty-tak týden a naposledy skončil v Jihlavě na psychiatrii.Kde momentálně je a vrátit se nemá kam.Už jsem se zařekl že dost.Snažím se zjistit možnosti,jen kvůli vnučce.Aby případně měl šanci,protože se vlastně dlouhodobě neléčil. Je mu 33 let.Jaká je možnost.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den.
Máte zřejmě na mysli léčbu v terapeutické komunitě (dále jen TK). Léčba v TK bývá jednak časově delší, což s ohledem na celkovou problematiku, kterou závislost na nelegálních drogách je, se jeví dostatečně. Klient TK má tak více času na úzdravu, jelikož jde o nesnadný proces, který v některých případech nelze moc urychlit. Také metody a způsob práce s klienty TK (dle mého názoru) lépe uživatele připraví na život venku. Je to velmi odlišné například od pobytových programů na psychiatrii. V komunitách je léčba rozdělena do několika fází. V prvních je opravdu člověk omezen ohledně samostatného pohybu mimo areál, telefonování atd, ale s přestupem do fáze vyšší, dostává kompetence, může chodit do práce v blízkosti komunity a celkově se podílí na jejím chodu. To znamená, že léčba v TK simuluje ,,běžný život" s povinnostmi, vztahy, radostmi a tím vším co k životu patří. Občas lidé sdílí špatnou a mylnou představu o tom, že je léčená osoba rok někde uzavřena, není - normálně funguje. Pracuje na skupinách, stejně tak zajišťuje chod komunity (služby v kuchyni, u zvířat, úklid domu a jeho okolí, brigády, výlety, voda, hory atd. Myslím, že na život ,,venku" se nedá lépe připravit. Učí se pracovním návykům, jak v komunitě, tak mimo ni, není tedy úplně izolován od společnosti, přitom je stále chráněn bezpečným prostředím komunity. Terapeutická sezení (jak skupinová, tak individuální) poskytují dostatek prostoru pro nalezení svých vnitřních spouštěcích mechanismů, které mohou pak díky tomu klienti lépe dostat pod svou kontrolu. Prevence relapsu a další ověřené metody mají díky délce pobytu hlubší charakter, což se jeví celkem úspěšně.
Dále pak na pobyt v TK navazuje další pobyt v Doléčovacím centru, leckdy programy následné péče nabízí i možnost chráněného bydlení po nějakou určitou dobu. To znamená, že po léčbě je stále v kontaktu s odbornou pomocí, žije v chráněném bydlení, přitom dochází do zaměstnání (nebo do školy) a odpoledne se několikrát v týdnu účastní terapie. Nebo žije někde jinde (pokud má jinou možnost) a doléčovacích programů se účastní pouze ambulantní formou. Následná péče/doléčování (tedy čas po léčbě samotné) je další a nezbytná součást celého léčebného procesu, protože když to nazvu velmi lidově, není obtížné abstinovat někde zavřený v léčebně, ale mnohem těžší je pak abstinenci udržet a fungovat v běžných záležitostech venku.
Dle mého názoru je léčba v terapeutických komunitách to nejlepší řešení.
Netuším, do jaké míry máte dostatečné informace, jak tato léčba probíhá. Pro Vaši lepší představivost jak to funguje, v odkazech níže informace o TK Němčice, mrkněte se na to, prostudujte, pokud by Vás napadlo se na něco doptat, klidně napište.
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn)/nase-cile.html
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn)/komu-je-tkn-urcena.html
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn)/co-nabizime.html
http://www.sananim.cz/terapeuticka-komunita-nemcice-(tkn)/principy-prace.html
Kontakt pro zájemce o léčbu:
Mgr. Eva Nezdarová
tel: +420 607 082 095 (v pracovní dny)
e-mail: nezdarova@sananim.cz
Další možnosti naleznete v databázi zde: www.drogy-info.cz - v rubrice Mapa pomoci
Stačí to takto?
MK