Antabus a marihuana
Evča
Dobrý den. Přítel začal užívat antabus. Má opravdu velký opodstatněný stres, což bych dál nechtěla rozvádět. Občas si na uvolnění zakouří marihuanu. Může to dělat i přes to, že užívá antabus? Neovlivní se tyto látky nějak navzájem. Moc děkuji za odpověď a přeji krásný den.

Odpověděl: Amrit Sen
Evčo, zdravím Vás.
Každý jednotlivec je jedinečně nastaven a drogy, léky, včetně jejich kombinací, na něj mohou účinkovat různě, takže rizikovou interakci nelze úplně vyloučit, nicméně Antabus v kombinaci s marihuanou by nebezpečnou interakci vyvolat neměl.
Jiná věc je skutečnost, že Váš přítel užívá Antabus při léčebném procesu a částečném ošetření své závislosti na alkoholu. Podle všeho buď už prošel léčbou, dochází do ambulantního zařízení, kde v rámci léčby, nebo doléčování, konzultuje a řeší závislost i každodenní život, s podporou odborníků.
Píšete, že přítel obchází a porušuje podmínku léčby - zákaz užívání návykových látek. Jeho léčba se tím pádem míjí účinkem, postrádá smysl, s rizikem, že bude po případném záchytu při namátkové kontrole, testu, z léčby vyloučen. Jestli přítel neabstinuje a dochází do skupiny, komplikuje lhaním léčbu lidem ve skupině.
Ať už s jakýmkoli důsledkem, by měl přítel "kápnout božskou" a vše otevřeně probrat se svým terapeutem, ošetřujícím lékařem, nebo skupinou. To je cesta, jak se uzdravit.
Odhaduji, že se nejspíš přítel k otevření tématu se "svým" odborníkem, nechystá, jinak byste nepsala.
Doporučuji Vám, zkuste s přítelem, bez vypjatých emocí a výčitek, promluvit, aby vyšel s kůží na trh a vyložil v zařízení, kam dochází, karty na stůl.
Léčba závislosti funguje pouze tehdy, pokud je ze strany všech zúčastněných, maximálně fér. Mezi to patří i přiznání chyb. Chybuje každý. Největší chybou by bylo, kdyby se Váš přítel "léčil", a jeho užívání mu prošlo.
Pak by Vás i přítele, spíš dříve, než později, čekaly krušnější chvíle, než kdy před tím.
Je běžné a velmi prospěšné, že se léčby závislého, nějakým způsobem, účastní i rodinní příslušníci, nebo partneři. Minimálně pohovorem, v rámci partnerské terapie. Mám za to, že tuto zkušenost nemáte, Váš dotaz by pak, nejspíš zněl jinak...
Doporučuji Vám osobně se poradit o situaci s odborníky, kteří se zabývají léčbou závislosti a poskytují poradenství blízkým uživatelů návykových látek, ať už v zařízení, kam přítel dochází, nebo jinde.
Chápu, že se Vám nemusí chtít přítele "udat", ani Vás k tomu nenabádám.
V každém případě, jestli si přejete pozitivní, šťastnější vývoj, neměla byste příteli pomáhat v podvádění a podílet se na jeho i vlastním neštěstí.
Situaci s odborníky, byste měla, zcela nezávazně, bezplatně, možno i anonymně, co nejdříve konzultovat.
Nesejde na tom, jestli si vyberete AT poradnu, adiktologickou ambulanci, nebo podobné zařízení, či službu.
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete telefonicky kontaktovat a domluvit si termín schůzky, s pracovníky specializované Poradny pro rodiče, parnery, rodinné příslušníky a osoby blízké, naší organizace SANANIM, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče a partnery (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého jiného většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na bezplatné služby, pošleme.
Jak je, podle oblasti a typu služby, můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Přeji Vám i příteli, vše dobré, Amrit Sen.