Poradna pro blizke
Lenka
Dobry den, muzete mi prosim poradit nejakou poradnu pro blizke, kde mi pomuzou a poradi jak se mam chovat a jak mluvit se svym pritelem, ktery byl uzivatelem pervitinu 10 let ? Nyni sel na prvni ambulantni lecbu. Myslel si, ze to zvladne sam, ale bohuzel ma obcas jrozne abstaky a ma to dopad i na nas vztah. Vubec netusim jestli je chyba i ve me, ale je tezky verit, ze je cisty kdyz bral pervitin nosem 10 let a hlavne po tom, co mi tvrdil, ze je cisty se dal stykal s lidma, kteri ho stale uzivaji a mel vykyvy nalad a byl i zly. :-( Miluju ho, chci mu pomoct, ale obcas mam pocit, ze jsem si vzala na zoodppvednost neco, na co jsem kratka. Nechci byt jak policajt, abych mu kontrolovala kapsy a veci jestli nekde neco nema jenze je to strasne tezky. A hlavne to, ze se s tim ani nemuzu nebo nechci sverit. Jsem z Pardubickeho kraje. Pisi sem skoro 2 roky a vzdy jste mi poradili, ale nejspis potrebuju i ja osobni setkani. Dekuji

Odpověděl: Amrit Sen
Lenko, zdravím Vás.
Chápu Vaše, zcela odůvodněné obavy a nejistoty. Ambulantní léčba po 10 letech aktivního užívání pervitinu, nebude nejspíš příteli stačit. Nicméně, může být užitečná k tomu, aby si ozkoušel, že pokud chce změnit život, potřebuje radikálnější, intenzivnější léčbu.
Těžko si představit, že se může dařit abstinence závislému, který udržuje styky s aktivními uživateli drog.
Správně odhadujete, že "policejní" přístup, většinou nepřináší kýžené výsledky. Přebírat zodpovědnost za život závislého, by byla cesta do pekel. Situaci osobně konzultovat s odborníky, je rozhodně tím nejlepším, co můžete v tuto chvíli a pro další čas, udělat.
Nejlépe je si předem telefonicky domluvit termín schůzky, Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci, kteří pracují s blízkými uživatelů návykových látek, nesejde na tom, jestli půjde o adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo podobné bezplatné zařízení, které poskytuje i anonymní služby, doporučí konkrétní kroky, jak dál, jak podpořit motivaci přítele k užitečným, udržitelným změnám, zároveň co můžete udělat pro sebe, abyste byla pevnější v kramflecích, vyvarovala se zbytečných chyb a nestala se spoluzávislou, aniž byste sama návykové látky užívala.
Kontakty:
Ambulantní centrum Laxus
Jana Palacha 1552
530 02 Pardubice
Telefon: +420 734 316 540
E-mail: ambulance.pardubice@laxus.cz
Web: http://www.laxus.cz/centra/ambulantni-centrum-pardubice/
Kontaktní centrum Laxus
Češkova 2701
530 02 Pardubice
Telefon: +420 734 316 539
E-mail: kacko.pardubice@laxus.cz
Web: http://www.laxus.cz/centra/k-centrum-pardubice/
AT poradna a ordinace
Nám. J. Pernera 217
530 02 Pardubice
Telefon: +420 972 322 544
Web: http://pardubice.nempk.cz/psychiatrie
http://mudr-marie-gerstnerova.narodnizdravotniregistr.cz/
Nezůstávejte na těžkou situaci sama. Kromě odborné pomoci bude dobré svěřit se a popovídat si s někým z nejbližších, z kruhu rodiny, nebo přátel. Zkuste si třeba i jen tak vyrazit, pobavit se, odvázat.
Přeji Vám i příteli vše dobré,
hodně štěstí, Amrit Sen.