závislost-řízená konzumace II.
ida
Dobrý večer,jedná se o mého přítele. Je oněch 25 let závislý na tabáku a marihuaně. Z mého pohledu celou dobu, co jsme spolu ( 7 let ) má i problém s nadužíváním nebo nárazově zvýšeným užíváním alkoholu( 1x týdně hospoda a 7 plzní, nikdy ne sklenka, ale vždy láhev vína naráz- občas, pokud byla příležitost ke tvrdému alkoholu, nikdy nezůstalo u jedno panáka, měl zákaz cokoliv nosit domu.Takhle to fungovalo 6 let. Jediné problémy, které to zatím přineslo je rozkol mezi námi. Jinak on pracuje na velmi dobře placeném postu, o mě a syna se více méně stará, to jen mě se to nelíbilo. Poslední rok se situace zhoršila,jak s marihuanou, tak alkoholem. Láhev vodky za večer minimálně 1-2x týdně, co vím (prosinec). Situaci řeší u Apolináře, dochází od prosince na skupinovou terapii a k psychiatrovi, který ho medikuje antidepresivy. Včera mě oznámil, že zjistil, že když se vrátí ke svému pivu jednou za týden, ale je mi jasné, že u toho nezůstane, že tím pádem nepotřebuje vodku. A že teda bude chodit současně na terapii a na pivo, což mě fakt \"pobavilo\" a doufám, že se s tím na patřičných místech také svěří. Jasně jsem dala najevo nesouhlas, a případný návrat do starých časů vzala jako zásadní podnět k případnému rozestěhování se, což se i tak už částečně stalo (odstěhoval se v prosinci on a mě a synovi nadále platí nájem kde jsme všichni do prosince bydleli). Přítel denně dochází za synem. Návrat má přislíben až začne situaci opravdu vážně řešit. Jsem ráda, že jste mi potvrdil mé domněnky, že třetí závislost nad námi visí jak Damoklův meč a návrat zpět není řešením.Doufám, že se to také dozví u Apolináře. Moc díky za rady a možnost se alespoň takto vypovídat.

Odpověděl: Amrit Sen
Ido, zdravím Vás, díky za dovysvětlení.
Jsem rád, že Vám komunikace s námi pomáhá, i když je jasné, že dočasně. Píšete, že závislost přítele na alkoholu nad vámi visí, jako damoklův meč...
Podle všeho, je Váš přítel kombinovaně závislý už dávno, na zmiňovaném alkoholu, včetně. Nenechte se tedy opájet pohádkami o návratu ke kontrolovanému pití, nebude Vám to k ničemu. Pravda, byť hořká, je vždy lepší. Neztratíte možnost realistické volby.
Stůjte tedy nohama na zemi alespoň Vy, jinak se Váš další život, dříve, nebo později, může sesypat, jako domeček z karet.
Docházet na skupinovou terapii, účastnit se léčby závislosti na alkoholu a přitom pít, nemá smysl, ani efekt. Znamená to skupině lhát a podvádět, bránit vlastní léčbě a komplikovat ji ostatním. Pokud jsou ve skupině motivovaní lidé, pravda se stejně provalí, nebo ji dotyčný, ještě předtím, sám opustí.
Možná jste slyšela o spoluzávislosti. Jde o nemoc, která často postihuje blízké závislých, kteří po čase přijmou za své závislostní vzorce chování, které v důsledku dokážou být podobně destruktivní, jako "klasická" závislost.
Takto nemocní lidé často nedokážou bez odborné podpory a pomoci vystoupit z bludného kruhu a žít svůj život. Žijí život někoho jiného, partnerův, svého dítěte, či jiného blízkého a často trpí více, než sám uživatel, aniž by sami návykové látky užívali.
Spoluzávislost může člověka vyřadit z provozu, poškodit ho zdravotně, pracovně, sociálně, rozbít jeho vztahy s přáteli i světem. Podobně, jako u osvobozování od užívání návykových látek, bývá nejlepší cestou k úzdravě, vhodná forma terapie.
Nerozepsal jsem se proto, že  bych byl přesvědčen o Vaší spoluzávislosti. Mám jen za to, že byste i o tomto riziku měla vědět.
Možnosti internetového poradenství jsou velmi limitované. Není nad osobní pohovor se zkušeným profesionálem, odborníkem na problematiku. Proto Vám doporučuji, promluvit si o situaci s pracovníky některé adiktologické ambulance, nebo AT poradny, či podobné služby v dosahu. Služby jsou bezplatné a mohou být poskytnuty i anonymně.
Nejlépe je se předem telefonicky domluvit termín schůzky. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám odborník doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, zároveň jakých chyb byste se měla vyvarovat. Také zda, a jak se lze pokusit podpořit motivaci přítele k reálným pozitivním změnám, jak komunikovat, abyste byla pevnější v kramflecích, jak hájit vlastní prostor, potřeby, bezpečí a klid. Uleví se Vám...
Myslete na sebe. Cíleně si "naordinujte" aktivity a činnosti, které Vám přináší radost a potěšení. Hlavně nezůstávejte na tížovou situaci sama. Jedna věc je odborná pomoc, další věc je promluvit o svých pocitech a pochybách s někým z blízkých, z rodiny, nebo přátel.
S vyhledáním odborné podpory neotálejte. Pokud jste z Prahy, nebo okolí, můžete kontaktovat naši Poradnu pro rodiče, partnery a osoby blízké:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké PPR SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Možná nebude od věci, když si promluvíte s lékaři, terapeuty, pracovníky týmu zařízení, do kterého Váš přítel dochází.
Kontaktovat můžete i pracovníky služby Anima terapie, která sídlí rovněž v Apolinářské ulici a specializuje se, kromě léčby závislosti, především na rodinnou terapii, včetně programu Závislí na závislých:
Anima - terapie, z.ú.
Apolinářská 4a
128 00 Praha 2
Telefon: +420 224 968 239
Mobil: +420 777 113 387
E-mail: info@anima-terapie.cz
Web: http://www.anima-terapie.cz/
http://www.anima-terapie.cz/nase-sluzby
http://www.anima-terapie.cz/nase-programy
Webová poradna: http://www.anima-terapie.cz/online-poradna
Přeji Vám hodně štěstí, držím palce,
Amrit Sen.