závislosti-řízená konzumace
ida
Dobrý den, chci se zeptat, když je človek 25 let závislý na tabáku a na marihuaně (kouří a hulí několikrát denně) jestli je schopen si nastavit řízenou konzumaci alkoholu tak aby si nepořídil další závislost? Můj osobní dojem ze všeho co jsem načetla a slyšela v této oblasti je, že pokud má člověk problém se závislostmi, že řízená konzumace čehokoliv návykového nefunguje, pokud se tedy nejedná o léky užívané pod dohledem psychiatra. Díky za váš názor.

Odpověděl: Amrit Sen
Ido, zdravím Vás, díky za důvěru.
Máte pravdu v tom, že pokud je člověk jednou látkově závislý, ať už na čemkoli, existuje zvýšené riziko, že se snáze přidá některá další, respektive jiná závislost. Nemusí jít vždy jen o závislost na návykových látkách. Nutno podotknout, že ne všechny závislosti jsou smrtící, nebo radikálně devastační. Závislost na alkoholu ano.
Toto riziko se ještě zvyšuje u závislých, kteří od "své" látky začnou asbstinovat, nebo když už delší dobu abstinují. Pak bývá velmi snadné "skočit" do "nové" závislosti, ať už "látkové", nebo jiné. Ve skutečnosti závislý jen vymění jednu závislost za druhou.
Nemusí to ale platit vždy. Každý člověk je jedinečně nastavený originál a drogy, nemoci, atd., na něj působí různě. Stejně jako tělo i duch jednoho, si radosti a starosti užívá po svém,  mohou být zdravotní potíže i jejich průběh, u druhého odlišné.
Řízená konzumace návykových látek, zůstáváme u závislých, je vždy velmi ošemetnou záležitostí, a to včetně substitučních programů, to jsme ale už tematicky někde jinde.
Předepisování psychofarmak psychiatry, je oproti Vaší doměnce, rovněž velmi často rizikové, viz mraky dotazů s "lékovou" tematikou na naší, nebo Benzodiazepinové poradně: http://www.benzo.cz/.
Také kombinace drog, před kterou pravidelně a opakovaně varujeme, vzhledem k mimořádným rizikům a častým dotazům, které se týkají konkrétních devastačních následků a neblahých zkušeností uživatelů, je kapitolou sama pro sebe.
Vracím se k původní otázce. Netuším jestli měl dotyčný dosud alkohol konzumovat, ani jakým způsobem, v jaké intenzitě a množství, nebo jestli se po 25 letech rozhodl s alkoholem začít. Celé mi to nezní přirozeně, ani skutečně.
Opustím li návykový a často "podceňovaný" tabák, nedokážu si představit, že by si člověk, který kouří 25 let několikrát denně marihuanu, dokázal nastavit kontrolovanou konzumaci návykové látky, a tu držel tak, aby se na ní zaručeně nestal závislým.
Respektive, možná, že dokážu. Pokud neměl doposud s alkoholem problém, nastaví si a skutečně dodrží, že si dá skleničku vína k narozeninovému přípitku a sklenku šampaňského na Silvestra, nejspíš se závislým na alkoholu nestane.
Stačí takto? Proč se vlastně ptáte??
Přeji Vám vše dobré, Amrit Sen.