amfetamin v moči
Starostlivá sestra
Dobrý den,
můj bratr zhruba rok požíval pravidelně na akcích extázi a poté byl zhruba 3 až 4 měsíce uživatelem pervitinu, který šňupal. Jen pro doplnění dále užíval marihuanu a také léky na bázi diazepamů, aby mohl usnout i po požití stimulujícího pervitin.
Poté prošel detoxem a nyní už je opět doma. Vzhledem k narušené důvěře mu děláme testy z ranní moči, které jsou běžně dostupné v lékárně nebo na internetu (testy na proužku). Od té doby co je doma mu již testy na metamfetamin (pervitin) a extázy vychází negativně. Ovšem před zhruba 3 týdny se stalo, že papírek, který je citlivý nejen na metamfetamin, ale i na amfetamin vyšel pozitivně. Druhý test pár dní potom byl již pouze na amfetamin opět pozitivní, ale proužek vedle zobrazující metamfetamin negativní. Bratr tvrdí, že samozřejmě nic takové neměl.
Četla jsem, že obě látky si jsou strukturně i co se týká účinku velmi podobné, nicméně amfetamin není pro náš trh až tak běžným zbožím.
Zajímalo by mě tedy, zda - li je přítomnost amfetaminu v moči důsledkem dlouhodobějšího užívání pervitinu a extáze nebo musí být amfetamin konzumován, aby byl test pozitivní.
Předem děkuji za zodpovězení mého dotazu.
Přeji hezký den.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
s testy  v domácím prostředí je to vždy velmi složité a citlivé. Na vašem případu je to ukázkově vidět. Test je pozitivní, ale bratr drogy popírá, a tak jediné, co vám po testu zůstává je větší nedůvěra. Bohužel si nemůžete být jistí žádnou z variant, dokonce ani tím, že mu opravdu nekřivdíte. Drogové orientační testy vykazují někdy falešnou pozitivitu. Tedy vyjdou pozitivně, i když člověk opravdu nic neužil. Navíc se může stát, že je ovlivní např. některé léky, nejčastěji léky na chřipku, typu Nurofen, Modafen atd. Ty pak mohou způsobit pozitivní výsledek testu na amfetamin nebo i metamfetamin. Látky jsou to opravdu velmi podobné, při užití pervitinu by měly být pozitivní oba testy.
Spíše než testy bych se tedy doporučovala řídit tím, co vidíte. Jak bratr funguje, jak komunikuje, jestli chodí do práce, nelže vám, nechová se jinak než po detoxu. Detox samotný bohužel není moc dostačující, je lepší, když poté uživatel nastoupí alespoň ambulantně do nějaké léčby a doléčování.