Beru pervitin
Ester
Dobry den, chtela bych se zeptat. Jsem ted ve 30tt. A driv jsem si davala sem tam pervitin (nosem, ne zilou). Kdyz jsem se to dozvedela, prestala jsem. Ale od doby co me pritel opustil a mam problemy doma si ted opet davam a zacla sem i kourit cigarety, jsem ted hodne v depresich a ve stresu a dat si \"caru\" je pro me ted jedina uleva jak utect z reality (netrapi me potom nic).
Vim, ze je to spatne. A cim vi se blizim terminu zacinam mit strach o sve dite :(. Mohlo se neco stat memu miminku a pokud ano tak co? Muzou v porodnici zjistit, ze jsem brala pervitin, nebo kourila? Do ted byly vsechny testy a UZ v poradku uplne. Ale i tak zscinam mit strach :(.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
chápu, že jste v opravdu nelehké situaci. Těhotenství dokáže s náladami dosti zamávat samo o sobě. Pokud jste před začátkem těhotenství brala pervitin, tak je skvělé, že se Vám s tím podařilo aspoň na nějakou dobu v průběhu těhotenství přestat. Rozumím tomu, že když se s Vámi nyní rozešel partner, a v rámci rodiny nemáte asi moc podporu, tak že jste v depresích, velkém stresu a není Vám dobře. Po svých předchozích zkušenostech s pervitinem se k braní pervitinu (a kouření cigaret) vracíte, což samozřejmě není v pořádku, ale je to pochopitelné...  Sama víte, že to není pro nenarozené dítě (ale ani pro Vás) dobré, a máte o dítě strach, takže Vám neříkám nic nového.
V porodnici patrně nebudou řešit, že jste kouřila cigarety, ale mohou zjistit, že jste brala pervitin, pokud byste ho užívala až do doby před porodem. Kdyby se na to přišlo, tak byste mohla mít celkem závažné problémy - míněno tím spíše se sociálkou, které by to nejspíš oznámili, ale i se samotnými zdravotníky v průběhu porodu, protože - co si budem povídat - koukali by na Vás skrz prsty.
Pokud byste braní pervitinu nyní ukončila, tak to patrně nezjistí, protože by ho testy na drogy nezachytily. Nicméně i tak by bylo fajn, kdybyste se mohla s tou situací vypořádat tak, abyste pervitin nebrala ni do budoucna. Krom toho, že je riziko, že se to nyní zjistí v testech, tak to samozřejmě není dobré ani pro dítě. A to ani pro nenarozené, ani pro to již narozené...
Kopíruji Vám informace z textu zaměřeného na užívání drog v těhotenství, abyste měla informace o tom, co by pervitin mohl způsobit (nemusí se sice stát nic moc, ale taky může, riziko tu prostě je).
"Stimulancia způsobují snížení průtoku v děložní tepně, což se projeví jako hypoxémie (nedostatek kyslíku), hypertenze (zvýšený krevní tlak) a tachykardie plodu (poruchy srdečního rytmu). Vlivem chronické hypoxie se rodí plod s nízkou porodní hmotností a se známkami nitroděložní růstové retardace. Je prokázáno rovněž vyšší procento předčasných porodů.Při užívání pervitinu je také prokázán vyšší výskyt placentárních změn, které mohou vést k odloučení placenty a syndromu náhlého úmrtí novorozence.Ukázalo se, že novorozenci vystavení účinkům stimulačních drog samotných nebo v kombinaci s jinými drogami vykazovali nižší porodní hmotnost, menší obvod hlavičky, kratší dolní končetiny, vyšší relativní riziko výskytu defektů močové a pohlavní soustavy a nižší skóre v neonatálním hodnocení vývoje. Děti vystavené účinkům stimulačních drog jeví známky akutního abstinenčního syndromu, pro který je typická menší intenzita a kratší trvání, než můžeme pozorovat po opiátech. Někteří autoři mluví o neonatálním neurotoxickém syndromu - projevuje se např. irritabilitou (dráždivostí), křečemi, průjmy. Mohou se vyskytovat poruchy spánku, třes, abnormální mozková činnost. Četné studie zaznamenaly vývojový deficit u dětí vystavených v těhotenství účinkům stimulačních drog. Dále je zvýšené riziko anomálií srdce a vylučovací a pohlavní soustavy a krvácení do mozku. Během dětství trvá zvýšené riziko syndromu náhlého úmrtí dítěte."
Vím, že těhotenství je náročné období, zejména, když jste zůstala bez partnera, a rozhodně Vás neodsuzuji za to, že to řešíte tak, jak jste byla dříve zvyklá - sama tušíte, že to není v pořádku a do budoucna to taky asi není cesta, jak se s nesnázemi vyrovnat.
Myslím, že byste teď potřebovala především podporu. Napadá mě, jestli by nebylo variantou využít nějakou odbornou pomoc - mohla bych Vám doporučit dobrý kontakt na kolegy, kteří pracují v Denním stacionáři SANANIM v Praze, kde nabízejí i pomoc těhotným ženám a matkám, které mají potíže s užíváním drog.Je možné ho využít i anonymně. Nikdo Vás nebude soudit, budou se Vám snažit co nejvíce pomoci, abyste toto těžké období zvládla a abyste byla i po porodu v pořádku a měla se případně kam obrátit, když by Vám bylo zle. Pomohli by Vám jednak v současné chvíli zvládat ty depresivní stavy a pomoci řešit i vztah s ex-partnerem a zmíněné potíže doma, a také i s případnými sociálními problémy (finance, bydlení apod.). A také s tím, jak zvládat po porodu péči o dítě, abyste se z důvodu depresí a vyčerpání opět nevracela k drogám. Případně Vám můžu zkusit najít kontakt i na zařízení nebo na někoho z kolegů mimo Prahu - pokud mi napíšete, odkud jste.
Denní stacionář
(ambulantní zařízení)
Janovského 26, 170 00 Praha 7
Telefon: +420 220 803 130, +420 220 800 041
Mobil: +420 605 212 175
e-mail: stacionar@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst).html
Případně existuje i další pražské zařízení, a to Centrum pro rodinu organizace DROP IN, kde se také zaměřují na rodiče (i těhotné ženy), kteří užívají drogy.
Centrum pro rodinu DROP IN
(ambulantní zařízení)
Litevská 8, Praha 10 Vršovice
E-mail: cpr@dropin.cz
Tel.: 272 111 704; 739 027 070
Krizová telefonická intervence: 603 291 593
Vedoucí programu: Mgr. Simona Sedláčková
Držím moc palce, a kdyby bylo potřeba, tak mi znovu napište.
Bára Orlíková