Jak pomoci narkomanovi, aby se dál nezadlužoval - platba zdravotního a soc. pojišt.
Zdenka
Neteř přestala chodit do práce a nechce s rodinou komunikovat, není nahlášená na úřadě práce . Než se ze své situace dostane , nahromadí se jí dluh za zdr. a soc. pojištění. Jde jí někak pomoci?

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
taková situace je bohužel poměrně typická. V momentě, kdy dá někdo přednost drogám před tak zvaně normálním životem, s prací, rodinnými vztahy atd., nezajímá ho většinou, že mu někde narůstá dluh. Navíc to není v první fázi vůbec viditelné, nijak se ho to nedotýká. Je samozřejmě možné odvody za ní platit, tím se ale moc neřeší. Rodinu to bude stát spoustu peněz, může to trvat roky a ona si stejně nic neuvědomí. Většinou platí, že čím dříve dotyčný pocítí následky užívání a s ním spojenou nepohodu, tím lépe.
Drogová závislost Vaší neteře jistě nezpůsobuje jen dluhy na odvodech státu, bývá toho mnohem více, co se rodiny dotýká. Proto by bylo dobré, kdyby její rodiče navštívili některou z poraden, které pomáhají rodinám uživatelů a probrali celou situaci podrobně. Snad by se dalo změnit něco tak, aby se neteř vyhnula nejhoršímu.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)