závislost na perníku
sluníčko
Dobrý den,
můj dotaz se týká užívání pervitinu, vždy jsem užívala jen šňupáním, ojediněle sem piko snědla a nebo vyhulila, moje otázka se však týká abstinence od pervitinu. Snažím se zbavit své závislosti a zajímalo by mě, zda je opravdu nutné při abstinenci vynechat i veškerý alkohol a marihuanu? Ano uznávám, že tvrdý chlast zvyšuje chuť na čáru, ale znamená to, že pokud chci být čistá od pika, nemůžu už si nikdy dát pivo ani víno? Či si zahulit trochu trávy? Co si prosím o tom myslíte, vím určitě, že je rozumné se vyvarovat veškerých drog, ale bohužel bych to asi tak lehce nezvládla a tak si říkám, že je pořád lepší nefetovat a občas se napít, než bejt pořád sjetá...A můj druhý dotaz souvisí s délkou abstinence, chtěla bych abstinovat už napořád, ale bohužel je to hodně těžké a tak si dávám osobní výzvy, že se pokusím vydržet například měsíc bez fetu a jakmile to zvládnu dám si za odměnu jednu čáru...tuším, že mi určitě napíšete, že to není vhodné a že by to bylo kontraproduktivní a že bych určitě dostala chuť na další čáry a snaha by přišla vniveč...ale na druhou stranu si nedovedu představit, že už si nikdy nedám...a s touhle představou, že když vydržím určité období bez fetu, tak si pak můžu dát, mi abstinence jde mnohem lépe...prosím o váš názor a radu jak by bylo nejlepší zbavit se závislosti děkuju mockrát

Odpověděl: Markéta Kordová
Sluníčko, zdravím Vás.
Je fajn, že máte chuť něco se svou závislostí dělat a vypustit ze svého života pervitin. Ptáte se, zda je nutné abstinovat od všeho. V počátku nějaký čas určitě ano. Jak tato doba bude dlouhá Vám, ale neumím říct, jelikož je to velmi individuální. Někteří jedinci se už opravdu nesmí nikdy napít (zahulit), jelikož by se záhy vrátili ke svému dosavadnímu životu. Někteří si časem mohou dovolit se například napít, ale podotýkám, že to je i tak velké riziko a je třeba mít na paměti, že člověk, který měl kdysi problém s nějakým návykem, se může snadno a rychleji dostat do návyku na látku jinou (alko, jiná droga, léky se závislostním potenciálem, ale i patologické hraní-gambling)...
Je celkem logické, že pokud člověk dlouhodobě užívá nějaké drogy, jeho život nabere jiný směr, než ten běžný. A toho běžného se pak obává. To co popisujete, pociťují všichni, proto se nebojte o tom, co se Vám honí hlavou a prožíváte otevřeně hovořit. Nejlépe v osobním kontaktu v nějaké odborné službě, byť ambulantní, pokud neuvažujete o léčbě jako takové (pobytové).
Odstřihnout se od všeho co s drogami nějak souvisí je pro začátek základ. Bez toho moc dobře udržet trvalou abstinenci nelze, bohužel.
Chutě na další užití je také celkem běžný jev, který patří k psychické závislosti, nemusíte se za to stydět.  Je třeba o tom hovořit, abyste měla šanci více porozumět svým vnitřním spouštěcím mechanismům a uměla pak těmto situacím lépe čelit, předcházet jim, pracovat s nimi, ustát je. Je dobré si uvědomit, že chutě jsou pouze chvilkový stav, který stejně jako přišel, zase odejde a nepodléhat panice. Je vhodné si je zbytečně ,,nehýčkat" - tím myšleno zbytečně se neutápět ve vzpomínkách ,,jaké to bylo, když...", neposlouchat hudbu, kterou máte s konzumací spojenou, nesledovat filmy s drogovou tématikou, neprohlížet fotky z jízd a s přáteli/uživateli apod. Zkrátka se celkově snažit odpoutat svou pozornost jinam (je úplně jedno kam). Někomu pomáhá sport, někomu výtvarný projev, další to řeší manuální prací od úklidu až po vyrábění něčeho, je to různé a každý si musí najít činnosti, které zvládne a alespoň trochu ho baví. Tím zabere čas, odpoutá pozornost jinam a má pak dobrý pocit za prvé - ze své odvedené práce, za druhé - že další den je za ním a on to zase zvládnul...
Chápu, že teď si to moc asi neumíte představit, to co popisujete, jsou celkem běžné prožitky všech, kteří mají stejný problém jako Vy. Pociťují prázdno, nic je nebaví, neví si rady... Netuším, zda máte (nebo měla) nějaké zájmy, koníčky, ke kterým by se dalo vrátit, zda by šli obnovit nebo nalézt nové (?). Možná to zpočátku nebude úplná euforka, ale postupně se Váš zájem zase obnoví. Je to všechno kolem abstinování a znovunalezení sama sebe běh na dlouhou trať, je třeba trpělivosti a každý den Vás posune dál a blíž k tomu, po čem toužíte, ke spokojenosti sama se sebou.
Dávat si měsíční výzvy není zase úplně špatný nápad, pokud Vám to takto funguje. Znám ze své praxe osoby, kterým se již několik let daří dlouhodobě abstinovat s tím, že si každý den řeknou: ,,Dnes si nic nedám"...a funguje jim to léta. Pokud si budete dávat sama pro sebe měsíc, možná pak přijdete na to, že to bylo docela ok, šlo to vydržet a dáte si další měsíc...Bylo by, ale rozumné, jak jsem již zmiňovala, současně s touto myšlenkou terapeuticky pracovat. Věřím, že terapeutická podpora, by Vám velmi pomohla. Lépe byste se orientovala v prožívání, lépe rozuměla tomu, co se s Vámi děje a bude dít...
Pokud budete potřebovat nějaké kontakty, můžeme Vám nějaké doporučit. Pokud jste z Prahy, mohla byste se obrátit na naše služby (www.sananim.cz).
Nebojte se otevřenosti a upřímnosti, jen tak je cesta ven...
Držím Vám palce a přeji dostatek síly a motivace. Pokud budete potřebovat, napište kdykoliv znovu.
Tak se držte!
S pozdravem, MK