Pervitin - odvykani
Zena
Dobry den, prosim o radu.
Partner dlouhodobe (od cca 15ti let) uzival pervitin, od cca 20 ti let i nitrozilne.
S nitrozilni aplikaci skoncil asi po 5ti letech (trpel uzkosti, nocnimi murami atp.) ale v \"beznem\" uzivani pokracoval i nadale.
Nyni je mu 29 let, s uzivanim pred trictvrte rokem zcela skoncil na zaklade vlastni vule, bez odborneho dohledu/pomoci a trpi syndromem vyhoreni.
Nic ho nebavi, prakticky ani nevi co by mel delat nebo jak se v zivote realizovat.
Pratele prakticky take nema, protoze se po celou dobu pohyboval pouze mezi uzivateli a to uz nyni samozrejme nechce.
Tezko se mu navazuji nove socialni vazby.
Ma problemy s komunikaci a celkove s projevem.
Zamestnani si nasel, zijeme spolu, ale vztah se nam na zaklade techto psychickych problemu pomalu rozpada.
Premysleli jsme i o nejake napr.skupine kde by narazil na lidi s obdobnym problemem a nemel tak ten vsezzirajici pocit ze se to deje jen jemu, pripadne by dostal par rad a podporu od lidi kteri trpi tim stejnym, ale nevime kam se obratit.
Snazim se ho podporovat, ale mam dojem ze na to sama nestacim, jak se da dal postupovat?
Predem diky za odpoved.

Odpověděl: Amrit Sen
Zeno, zdravím Vás.
Vážím si Vaší důvěry, dobře, že píšete. Že se partnerovi podařilo a daří dlouhodobě se zdržovat drog, je obdivuhodné a zasluhuje si respekt.
Je moc fajn, když se uživateli podaří vystoupit z bludného kruhu závislosti, bez pomoci odborníků, s podporou blízkých. K tomu ale patří řada rizik. Velmi často se stává, že ty, kteří neprošli některou z forem léčby, ani terapií, trápí prázdnota, která po drogách zůstává, a kterou neumí zaplnit, byť mají okolo sebe blízké, kteří je milují. Závislost je velmi záludná nemoc, která, pokud se člověk nenaučil praktickým, užitečným dovednostem, jak ošetřovat, pěstovat, hýčkat a kultivovat vztahy k blízkým, ale i k sobě i k okolí, jak pracovat s cravingem - bažením,  zjevnými i skrytými, "převlečenými" chutěmi, jak je rozeznávat, jak zaplnit volný čas tak, aby si dokázal bezpečně a užitečně přinášet pohodu a radost, dokáže člověka, který neprošel léčbou,  i po dlouhé době abstinence, udolat k relapsu, který, není li terapeuticky ošetřen, přechází do recidivy. Velmi brzy pak může neléčený závislý, byť dočasně abstinující, dopadnout hluboko pod nejhlubší dno, než kdy byl.
Je moc fajn, že píšete, ještě lepší by bylo, kdyby psal Váš partner. Situace se jeví, jako kritická, je bezesporu třeba, aby začal vůči sobě užitečně jednat, dříve, než se stane průšvih. Jedna věc je závislost, druhá vztah, na něm, vypadá to, že o něj stojíte, musíte zapracovat oba. Promluvte s partnerem, bez výčitek a vyhrocených emocí mu řekněte, že ho máte ráda, že Vám na něm záleží. Že máte o něj i o sebe, o Váš vztah strach. Navrhněte mu zajít k odborníkům, případně mu předejte kontakty na bezplatné služby, podporu a pomoc, která může být poskytována i anonymně.
Nejlepší bude, když si, co nejdříve, telefonicky sjedná, termín schůzky. Získá pochopení, užitečné informace, včetně respektu a obdivu, že sám přišel. Nesejde na tom, zajde li do adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo podobné služby.  Zároveň, nebo i sám o sobě bude velmi prospěšné navštívit mítink Anonymních narkomanů. Může jít o zcela nezávazný pohovor, konzultaci. Nikdo jej nebude soudit, přemlouvat, natož ho do čehokoli nutit. Případná zakázka, bude jen a pouze, na něm. Může si, v případě zájmu, sjednat průběžnější schůzky, aby byl pevnější v kramflecích a věděl, jak reagovat v situacích, které přinese čas.
Pro pozitivní změnu je nutné, aby iniciativa vycházela s partnera, aby šlo o jeho kroky. Bez jeho touhy po změně mu nikdo nepomůže, ani Vy, kdybyste se na hlavu stavěla.
Poslední užitečnou věc, kterou můžete podniknout, v případě, že by k svěřenému trápení a obavám zůstal hluchý a Vaši nabídku nepřijal, je že se spojíte s odborníky, kteří pracují s rodinnými příslušníky a blízkými uživatelů návykových látek, kde se dozvíte, jak se můžete pokusit podpořit partnerovu motivaci k pozitivním změnám a kontaktu s odbornou službou, také, co můžete pro vztah udělat Vy, zároveň jakých chyb, se vyvarovat.
Jak vyhledat, pro partnera i pro Vás, kontakty na služby a zařízení v ČR, podle oblasti a typu, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, doporučuji Vám bezplatnou, specializovanou Poradnu pro rodiče, partnery a osoby blízké, organizace SANANIM, která provozuje i tuto internetovou poradnu:
Poradna pro rodiče, parnery a osoby blízké (PPR)
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Telefon: +420 284 824 234
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pro partnera:
Adiktologická ambulance (AA)
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Mobil: +420 724 521 913
E-mail: klinika@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/adiktologicka-ambulance.html
Pro ty, kteří v jakékoli souvislosti s užíváním drog (byť v minulosti), trpí psychickými problémy:
Specializované ambulantní služby CADAS
Spálená 12
110 00 Praha 1
Telefon: +420 222 924 245
Mobil: +420 603 831 815
E-mail: cadas@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/specializovane-ambulantni-sluzby-cadas.html
Termín návštěvy služeb je třeba předem telefonicky dojednat.
Jak už jsem zmínil, velmi užitečná, může být návštěva a docházení na mítinky Anonyních narkomanů, svépomocného společenství, kde se díky společnému sdílení, předávání zkušeností, inspiraci z příběhů lidí, kteří řeší obdobný problém a díky velmi praktickému 12ti krokovému programu, na spirituálních základech, kterým každý prochází podle svých potřeb a možností, daří nejen držet abstinenci, ale i spokojeněji žít.
Kontakt:
Anonymní narkomani (NA): http://anonymni-narkomani.webnode.cz/
Držím palce Vám i partnerovi, kdybyste ještě něco potřebovala,
kdykoli napište. Amrit Sen.