O aku drogu asi ide?
nazgul
Dobry den, znamy lieta asi v nejakych drogach, len nevieme prist na to v com a ako to riesit. Rapidne schudol, zacal sa covat agresivne, akakolvek zmienka o jeho chovani v nom vzbudi hnev, nema problem udriet, ublizit,. Bud je agresivny, alebo absolutne pasivny, v depresii. Nic mimo tohoto nieje. Z domu popredal vsetko co malo nejaku hodnotu, vrtacky, telefony, pocitace, nielen jeho ale aj jeho surodencov a rodicov. Oni nemaju absolutne zaujem to riesit, \"ved je dospely\".

Odpověděl: Amrit Sen
Nazgule, zdravím Vás.
Vážím si Vaší důvěry, jestli dobře chápu, máte starost o známého..., nebo se ptáte z jiných důvodů? Takto na dálku se na podobné dotazy těžko odpovídá, lze pouze odhadovat.
Symptomy, které popisujete, mohou vypovídat o užívání drog, s velkou pravděpodobností jde o pervitin.
Máte k dotyčnému bližší vztah? Nemyslím to nijak špatně, proč se vlastně zajímáte?
Ptám se, protože pokud vše jen pozorujete z povzdálí, bude nejlepší, když to tak i zůstane.
Je bez šancí pokoušet se měnit životní styl "cizího" člověka, který má na svoji volbu právo i nárok, dokud nepřekročí zákon, byť tím může nešťastně ovlivňovat život lidí okolo sebe. Účinně pomoci lze, pouze, pokud o to dotyčný stojí, a pokud se vyhneme kontraproduktivním chybám, například "nadbytečné" péči.
Jestli máte k dotyčnému bližší vztah a záleží Vám na něm, otvírají se možnosti, například s ním otevřeně promluvit, bez výčitek, pokud možno bez vypjatých emocí. Říci mu, že Vám na něm záleží a máte o něj strach. Nemyslím, že tím pádem by se mněla situace radikálně změnit a známý přestat fetovat. Může v něm ale zanechat významnou stopu na jeho cestě, důležitou pro jeho sebezáchranu.
Další možností je, kontaktovat odbornou pomoc, tedy pracovníky služby, nebo zařízení, které pracuje s blízkými uživatelů návykových látek, a poradit se s nimi. Dozvíte se, ja se můžete Vy a nejbližší, pokusit podořit motivaci dotyčného, k pozitivním změnám, nebo kontaktu s odbornou podporou a pomocí. Také, jakých chyb byste se měli vyvarovat. Můžete mu předat kontakty na služby a svépomocná společenství, se kterými se, pokud bude mít chuť a potřebu, může spojit.
Tím byste měl, pro tento čas, svoje případné aktivity a angažmá, zastavit. Rozhodnutí a konkrétní kroky ke změně, jsou pouze na dotyčném. V opačném případě, byste mohl napachát více škod, než užitku.
Kontakty na bezlplatné služby a anonymní společensví na Slovensku, najdete zde:
Drogový informačný portál: http://www.infodrogy.sk/
Léčba závislostí Slovensko: http://www.azet.sk/katalog/centra-liecby-drogovych-zavislosti/
Anonymní narkomani SK: http://www.anonymninarkomani.sk/
NOM - Nezávislá organizácia mladých: http://nom.sk/wordpress/
http://nom.sk/wordpress/?page_id=2
http://nom.sk/wordpress/?page_id=68
Přeji Vám i známému, hodně štěstí a vše dobré,
Amrit Sen.