Zavuslost?
Pusny
Dobry den.
Mam rodice fanatiky kteri si mysli ze mam závislost na Pervitinu ktery si dam obcas treba jeden vykend v mesici nebo jednou za tri mesice.
Snezi se mne za kazdou cenu dostat na leceni. Jsem normalni clovek ktery chodi do zamestnani. Jsem clovek ktry si jednou za cas da kdyz potrebuje proste vypnout. Rodice delaji vse proto aby mi kazili stav rozhodily psychiku a nasledne mne dostali na leceni.Tohle jejich pocinani trva uz ctyri roky. Vim ze jejich pocinani neni spravne.
Rad bych poprosil o vyjadreni a odbornou analizu zda se jedna o závislost ci nikoliv.
Zapmnel jsem dodat ze jsem gay cele rofine je to znamo jiz id mych 12 let. Mam jiz 44 matcina sestra mi rekla ze nejsem na chlapy ze jsem jen zavisly na nejakem sexu a po leceni se budu moct zaradit do normalniho zivota ozenit se a mit deti.
Musim dodat ze jsem pervitin bral od 14 do 17 let pak jsem sam prestal a zacal jsem az za 23 let k vuli svemu partnerovi ktereho rodice nenavidi a delaji vse proto aby nas rozdelili. Dokonce se jim to nekolikrat povedlo ale vzdy jsme se k sobe vratili
S partnerem jsem skoro 9 let.
Bylo by to jeste na dlouho nez bych posal vse.

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
S drogami je to vždy dost ,,ošemetné" a nikdy nejde nikomu zaručit, jak brzy návyk přijde. Na látku pervitin se psychický návyk vytvoří velmi snadno a rychle. Těžko objektivně a především zodpovědně posoudit, jak jste na tom konkrétně Vy. Chtělo by to osobní kontakt.
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní ještě nejste a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, zda Vám za to stojí...
V případě dalších doplňujících dotazů, klidně napište kdykoliv znovu. Pokud byste si chtěl o Vašem užívání s někým osobně pohovořit, rádi Vám poskytneme vhodné kontakty (postačí napsat jaká města, by připadala v úvahu).
Pokud by rodiče měli zájem také o svých pochybnostech pohovořit, mohou se obrátit (zdali mají v dostupnosti Prahu) na naši Poradnu pro rodiče. Info a kontakt viz přiložený odkaz:
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Mějte se zatím hezky, v případě potřeby ještě napište.
S pozdravem, MK