Marihuana
Tom
Dobrý den. Je mi 15 let a mám dědičnou nemoc Na játra. Jmenuje se to hyberbilibiumirie nebo nějak tak. Chtěl bych se zeptat , jestli mi to uškodí, jestliže bych hulil průměrně jednou za tři měsíce

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
patrně se bude jednat o "hyperbilirubinémii". Bilirubin je odpadním produktem metabolismu červeného krevního barviva. Vzniká v játrech při filtraci krve ze zaniklých červených krvinek. Jeho obsah v krvi se může zvyšovat jako příznak určitých onemocnění (infekce jater apod.). Nicméně mluvíte o dědičném onemocnění, pravděpodobně se tedy jedná o odchylku metabolismu, která postihuje cca 5 % populace. Toto nezávažné onemocnění je většinou bez příznaků a kromě lehké jaterní diety se ani nijak neléčí. V případě, že však dochází ke zvýšené zátěži jater, tak by se mohlo projevit zvýšenou únavou, slabostí, zažívacími potížemi. Zvýšená zátěž může být jednak fyzická zátěž (intenzivní sportovní trénink), jednak přemíra tučných jídel, jednak nějaká infekce organismu a jednak užívání alkoholu a drog.
Pokud byste užíval alkohol nebo marihuanu intenzivně, patrně to Vaše játra neocení a dají Vám to najevo (což tedy i v případě, že byste hyperbilirubinémií netrpěl). Nedokážu zodpovědně takto přes internet posoudit, jaký by "hulení" jednou za tři měsíce mělo na Váš organismus vliv. Sice to na první pohled vypadá, že by to žádný zásadní vliv mít nemuselo - nicméně konopné drogy nemají vliv pouze na játra. Myslím, že větším rizikem tu je vliv na mozek a jeho vývoj a potažmo duševní zdraví. Pro mozek v dospívání není užívání psychotropních látek zrovna nejzdravější věc. Pravdou ovšem je, že pro mozek i játra je větší zátěží alkohol.
Rozhodnutí, zda si riziko spojené s "hulením" na sebe vezmete, je jen na Vás, v tom Vám těžko budeme něco nařizovat, jen můžeme napsat, jaká rizika to může nést.
Bára Orlíková