Závislost? A odkud tahle potřeba pramení
Ester
Dobrý den,obracím se na Vás anonymně.Druhým rokem užívám pervitin. Není to pravidelně i množství podavane drogy se liší a stale užívám tuto drogu nosem,avšak se na Vás obracím z dotazem zda je možné určit jestli k člověk závislý a kde je kořen toho,že mame tendenci odbihat od reality za pomoci teto drogy.Od mala mám komplexy vůči své vahy,rodine jsem nebyla nikdy,nicim dobrá a ani při nástupu ma VŠ se moc nezměnilo. Někteří partneti me bili, nedari se mi najit partnera pro život a pak mi zemřel můj nejlepší kamarád. Od te doby jsem v kolotoči drog, alkoholu a depresí. Na \"dojezdu\" chytám úzkostlivě možná až hysterické záchvaty breku,smutku a někdy i zlosti, že beru. Už neumím říct ne, veškeré svoje problémy a tresty řeším drogama, ale pak si stále uvědomuju,že to není správně. Stale verim v lasku a ze muzu byt statsna, ale pernik mi pomaha nemyslet na to, ze jsem tady sama.Prosím o jakoukoliv radu, mam pocit, ze stojím na okraji propasti, ale čím dál méně se bojím skončit. A ano,píšu Vám na dojezdu, ale vím,ze už dlouho tenhle nápor neudržím. Studuji, mam praci ale i tak se cítím prázdná. Nevím jak víc svůj příběh a stav popsat. Děkuji za pomoc.

Odpověděl: Markéta Kordová
Ester, zdravím Vás.
Omlouváme se za opožděnou odpověď.
Míra pokročilosti závislosti se nedá přesně určit na dálku, bez osobního kontaktu a dalších nezbytných informací. S drogami je to vždy dost ,,ošemetné" a nikdy nejde nikomu zaručit, jak brzy návyk přijde. Na látku pervitin se psychický návyk vytvoří velmi snadno a rychle.
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní ještě nejste a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, zda Vám za to stojí.
Otevřeně píšete o tom, co Vás trápí. Víte, že něco v pořádku není, mezi řádky cítím, že máte velkou chuť to změnit a možná si s tím nevíte rady, proto asi píšete (což je dobře, že jste se ozvala). Proč zrovna někteří jedinci se do závislosti spadnou a někteří ne, je otázkou velmi složitou a těžko zde vše shrnout do několika málo vět.  V podstatě neexistuje jedna příčina, proč se u někoho závislost rozvine. Je to komplexní záležitost a těžko popsat podstatu závislosti. Existují samozřejmě definice závislosti dle čeho ji diagnostikovat, ale je to vždy velmi individuální a jak jsem psala výše, je třeba mít komplexní informace, terapeuticky dlouhodobě pracovat...
Netuším, kde žijete. Bylo by fajn, kdybyste si někam zašla a o všem co je třeba pohovořila více a podrobněji v osobním kontaktu. Pokud je Vám Praha dostupná, můžete se obrátit na naše ambulantní terapeutické zařízení a nechat si v tom všem zkrátka pomoci. Myslím, že pro sebe nemůžete udělat v tuto chvílí víc...
Vstupem do zařízení se nijak a ničím nezavazujete, můžete se prostě jenom přijít poradit a pak se svobodně rozhodnout co a jak dál. Nepotřebujete žádné doporučení. Stačí, když přijdete na předem dohodnutou konzultaci (objednat se můžete na níže uvedených číslech).
Další možností je přijít rovnou na tvz. ,,motivační skupinu", které je každé úterý a čtvrtek od 10,30 do 12,00 hod. (info viz odkaz http://www.sananim.cz/denni-stacionar-(dst)/prijem-klientu.html).
Denní stacionář, SANANIM
Janovského 26
Praha 7
Tel : 220 803 130, 220 800 041, 605 212 175
Email : stacionář@sananim.cz
(nedaleko Veletržního paláce, mezi zastávkami tramvaje Strossmayerovo náměstí a Výstaviště - mapa Otevřít odkaz v novém okně; vchod se zvonkem přímo z ulice)
Zde nabízím odkaz na webové stránky, na kterých najdete další potřebné informace: http://www.sananim.cz/denni-stacionar-%28dst%29.html
Budu moc ráda, když dáte vědět, jak to dopadlo a jak se Vám daří. V případě potřeby napište kdykoliv znovu. Stejně tak pokud žijete někde jinde, pokusíme se Vás nasměrovat u Vás.
Přeji do Nového roku dostatek sil, věřím, že to zvládnete!
S pozdravem, MK