Jak zjistit, že člověk již neužívá drogu?
123456789
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli lze nějak dokázat, že člověk přestal užívat kokain? Dá se věřit tomu, že přestal bez léčby po 3 letech? Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás, díky za důvěru.
Na Vaši otázku je velmi těžké odpovědět. Nepíšete nic bližšího, zůstanu tedy ve velmi obecné rovině. Že dotyčný přestal užívat kokain i po takové době, bez léčby, možné je.
Každý člověk je unikát, a může "zvládat" osvobozování od drog, různě. Otázkou zůstává, jak se mu bude dařit, držet dlouhodobější abstinenci.
Cílem léčby závislosti, není abstinence od drog sama o sobě, ale především, aby člověk dokázal žít spokojený život, s dobrými vztahy s blízkými, okolním světem i k sobě samému. Jde o proces, který je vždy během na delší trať, bez odborné podpory a pomoci výrazně náročnější, obtížnější a rizikovější.
Záležet může na tom, kdy měl dotyčný přestat užívat, tedy před jakým časem. Po 3 letech na kokainu, tedy jestli šlo o intentivní užívání, by měl mít psychické abstinenční příznaky. Ty mohou být, také jejich "zvládání", velmi individuální. Od cravingu, "chutí", které mohou být velmi trýznivé, po silné výkyvy nálad, nervozitu a podobně. Po různě dlouhé době by se měl člověk zklidnit a stabilizovat. Bez odborné podpory, nebo terapie, trvá proces stabilizace, rozhodně déle. Riziko, že člověk abstinenci nezvládne, "zrelapsuje", nebo se dostane do recidivy, tedy začne znovu "brát", je bez odporné podpory výrazně vyšší.
Každopádně ten, kdo drogy přestal užívat, většinou vypadá a působí, po nějaké době, rozhodně lépe a zdravěji. Co se kokainu týče, mohl by na tom být, pokud abstinuje, lépe i finančně, tedy pokud nemá natolik vysoké příjmy, že jimi částky, investované do drahého kokainu, nijak nezatřesou.
Možná je o něco snažší rozpoznat, že člověk začal znova drogy užívat. Ten, kdo dotyčného lépe zná a pamatuje si na příznaky a projevy intoxikace, od vzorců chování, po jemnější nuance, by takovou změnu měl, nebo mohl, zaznamenat.
V kostce, pokud se u dotyčného neprojevily žádné změny, působí a chová se stejně, jako dřív, ponocuje, střídají se u něj návaly energie a útlumu, euforie a deprese, případně agresivity, s největší pravděpodobností kokain užívá dál.
Důležitá je oboustranná otevřenost v komunikaci. Odhaduji, že píšete proto, že prožíváte nejistotu a o vzájemné otevřenosti pochybujete. Zkuste si o situaci, o Vašich obavách a nejistotách, s dotyčným promluvit. Předpokládám, že k němu máte bližší vztah. Je li tomu tak, řekněte mu, že ho máte ráda, záleží Vám na něm, trápíte se, a máte o něj i o vztah, strach. Zůstane li imunní, zvažte, jestli má smysl v takovém vztahu zůstávat.
Je možné, že se tak už stalo. Ptáte se, jestli lze abstinenci dokázat.
Lze, ale je to obtížné, "zátěžové", a z mnoha důvodů, ne zrovna ideální.
Mám na mysli testy na přítomnost drog. Zkuste se s dotyčným domluvit, vysvětlete důvody Vašeho přání. Význam mají pouze, pokud by šlo o průběžnější testování, v delším časovém horizontu. Můžete si v lékárně, nebo přes internet koupit jednorázové screeningové testy na detekci kokainu z moči, detekují drogu déle, než test ze slin a potu, jsou relativně levné. Nebo lépe multitesty, které dokážou, kromě kokainu, zachytit i další, u nás nejběžnější drogy, včetně pervitinu, na který naši uživatelé kokainu, nezřídka přecházejí.
Přikládám tabulku k detekci u nás nejčastěji užívaných drog:
Přítomnost drog se většinou, v závislosti na druhu testu, ale zejména na frekvenci užívání, jejich množství a kvalitě, detekuje zhruba v těchto časových úsecích:
Marihuana (THC)
- detekce z moči 1 - 30 dní, výjimečně déle, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do 14 dní
- detekce z krve do 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do 10 dní
Pervitin
- detekce z moči 3 - 21 dní, v závislosti na intenzitě předchozího užívání, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
- detekce z krve 1 - 3 dny
Extáze
- detekce z moči max 14 dní, při občasném užívání se testy negativizují cca do týdne
- detekce z krve 1 - 3 dny
Kokain
- detekce z moči do 12 - 24 h, detekce z krve do 24 h, v závislosti na intenzitě předchozího užívání
Heroin a další opioidy
- detekce z moči 2 - 3 dny, detekce z krve 1 - 2 dny, v závislosti na intenzitě předchozího užívání. Některé opioidy, např. Metadon, mohou být detekovány až 6 dní od užití.
Benzodiazepiny
- detekce záleží na vylučovacím poločasu - u krátce působících lze látku detekovat po několika dnech, u dlouhodobě působícího Diazepamu až 3 týdny.
Doba, po kterou lze výše uvedené drogy zjistit ze slin a potu je obdobná jako u testů ze vzorku krve.
Doporučuji Vám, zejména pokud by mělo jít o člověka, se kterým máte bližší vztah, promluvit a poradit se s odborníky, telefonicky kontaktovat pracovníky některé služby v okolí, která pracuje s blízkými uživatelů návykových látek a sjednat si termín schůzky.
Při osobním pohovoru, který může proběhnout i anonymně, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci navrhnou konkrétní kroky, jak ji řešit, jak s dotyčným komunikovat a jakým chybám byste se měla vyhnout. Zároveň Vás seznámi s možnostmi, jak podpořit jeho motivaci k pozitivním změnám, nejlépe ke kontaktu s odbornou podporou a pomocí.
Nesejde tolik na tom, obrátíte li se na pracovníky adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo podobné služby.
Všechny tyto služby jsou bezplatné.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na zařízení v dosahu obratem pošleme.
Jak je můžete, podle oblasti a typu služby, vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Pokud jste z Prahy, nebo okolí, kontaktujte pracovníky naší specializované Poradny pro rodiče, partnery a osoby blízké:
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké (PPR) SANANIM
Žitná 1574/51
110 00 Praha 1
Mobil: +420 739 268 527
E-mail: rodice@sananim.cz
Web: http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
O kokainu: http://www.drogovaporadna.cz/stimulacni-drogy/kokain.html
O symptomech užívání drog, komunikaci a testování, pro blízké i rodiče: http://www.drogovaporadna.cz/pro-rodice-a-blizke.html
Přeji hodně štěstí, požehnaný Advent,
Amrit Sen.