Toxicka psychoza?
Matej
Dobry den, jsem casty uzivatel extaze, obcas pervitinu. V patek 9. jsem si dal pro me vetsi mnozstvi pervitinu (priblizne 0,20), vsechno bylo v poradku, bavili jsme se s kamarady a nespali. Ve 3 odpoledne jsem prijel domu, podival jsem se do zrcadla a vsiml si prasklinky na sklovine, v tu chvili me to vystrasilo a zacal jsem vysilovat s tim, ze mi zub vypadne (blbost, vim). Nasledovne se mi rozjizdela schyza. Nasledovne jsem se podival na svuj krk (pocitoval jsem mensi bolest, zacatek anginy), po delsi dobe bez kapky vody jsem si vsiml dost zarudleho krku, a tady to zacalo, zacinali se mi dit strasne veci, myslel jsem si ze se mi ohryzek propada pod krk, pak ze mi vypadla celist z pantu ... proste silenstvi, zni to hrozne vim, nasledovne mi maminka zavolala zachranku, samozrejme me nic fyzicky nebylo, doktorce jsem nerekl primo o pervitinu jen ze mi nekdo hodil neco do piti a uziti mariuhany, do spisu mi nebylo napsano o co presne slo (jen uzkost, neklid a to co jsem vypovedel). Stalo se mi to prvne, pervitin uz si v zivote dat nechci, ale extazi bych rad, a to pristi vikend, jedu na festival a vse je zarizene. Dokazal by jste vyhodnotit tuto situaci? Psychicke problemy nemam, jen jsem trochu uzavrenejsi. Od doktorky jsem dostal injekci antidepresiva.
Hezky den preji

Odpověděl: Markéta Kordová
Matěji, dobrý den.
Stavy, které jste popsal, nejsou zase až tak neobvyklé. Pervitin působí anxiogenně, to znamená, že může navodit úzkost a strach bez toho, aby k tomu měla dotyčná konzumující osoba dispozice. Často slýcháváme od klientů podobné popisování prožívání ,,dojezdů", nebo i období po delším vysazení. Mnohdy jsou tyto stavy opravdu tak silné, že daná osoba skončí v péči lékaře, protože má pocit, že nemůže dýchat, silně vnímá své srdce (tep, rytmus), pozoruje se a má obavy o své zdraví, život. Někdy se tímto vlivem silné úzkosti dostanou až do tetanické křeče, která se moc nedá ovládnout vůlí i přesto, že si dotyčná osoba uvědomuje, že je tento stav přivolán úzkostí nebo jinou nepohodou.
Pokud má konzumují osoba, úzkostné stavy ještě před tím, než začne pervitin užívat, je tam pravděpodobnost nástupu o to větší. Dalšími konzumacemi tyto stavy sílí na intenzitě. Stavy prožívají tak silně, že se bojí o svůj život. Většinou je tyto obavy dovedou díky nepříjemnému prožívání a silné obavě o život k abstinenci.
Pokud by ve Vašem případě šlo o tento problém, doporučuji se všem drogám vyhnout obloukem, takže ani extázi bych rozhodně nedoporučila.
S délkou abstinence by se postupně mělo vše srovnat. Ale je třeba abstinenci udržet. Při dalších konzumacích se tyto stavy většinou ihned vrací zpět.
Doplňte vitamíny, minerály, vyváženě a pravidelně se stravujte, dodržujte pitný režim (nealko), můžete zkusit pít bylinné čaje (meduňka) působí sedativně.
Mějte se zatím hezky, držím palce! V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem, MK