Pervitin
Tessik
Dobry den, kdyz chodim do prace tak si nedam Pervitin ale kdyz padne vikend tak jsem schopna od patku az do pondeli brat.
Bojim se ze jsem zavisla,nosni prepazku uz mam spatnou ale stejne si dam.
Myslite ze uz je to zavisli stav

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Tessiku.
S drogami je to vždy dost ,,ošemetné" a nikdy nejde nikomu zaručit, jak brzy návyk přijde. Na látku pervitin se psychický návyk vytvoří velmi snadno a rychle (i Vy sama uvádíte: ,,přepážku už mám špatnou, ale stejně si dám"...).
Ostatně pokud budete v konzumacích pokračovat, může se to zvrtnout úplně někam jinam a pak už to rozhodně nebude zábavné a ani ohromující a možná i se zborcenou nosní přepážkou.
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní ještě nejste a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, zda Vám za to stojí...
V případě dalších doplňujících dotazů, klidně napište kdykoliv znovu. Pokud byste si chtěla o Vašem užívání s někým osobně pohovořit, rádi Vám poskytneme vhodné kontakty (postačí napsat jaká města, by připadala v úvahu).
Mějte se zatím hezky a buďte opatrná.
S pozdravem, MK