Chci prestat, ale bojim se
Olywet
Zacal jsem s pernikem kdyz mi bylo 16, jen kdyz jsem se potreboval ucit do skoly, od 17 uz jsem jel pravidelne i vikendy a zacal chodit na party, kde jsem poznal kluka se stejnym pristupem k fetu jako jsem mel ja.. stali se z nas nejlepsi kamosi a smazili jsme spolu dlouhych 8 let, byl to jedinej fetak s kterym jsem se vubec bavil a kteremu jsem fakt veril, mame uplne stejny mysleni, vsechno jsme prozivali spolu a o vsechno se delili.. teda az do letosniho ledna, kdy se rozhodl, ze s tim konci.. a fakt se mu to podarilo.. a i presto, ze ja chtel fetovat dal jsme se nerozdelili a kamosi jsme furt, nijak ho to netahne zpatky k fetu a ja ho hrozne obdivuju, proto jsem se pred 14 dny rozhodl, ze to zkusim taky.. Jenze mam strach.. Bojim se, ze prijdu o vsechno co jsem si pracne vybudoval stejne jako on, kdyz prestal... Tech prvnich par tejdnu bez pika se potreboval prospat, takze si vzal v praci mesic nemocenskou.. alw dalsi tydny uz se jen tak povaloval, preziral se a krome me s nikym nekomunikoval.. Kdyz se mel vratit do prace, musel se premahat vubec vstat z gauce a v praci se jen flakal, driv mel svoji praci hrozne rad a makal na 1000% a neprestal pracovat ani kdyz se vratil domu, furt neco delal.. Ted se akorat dokazal svalit do postele nebo jedl.. Nakonec to vzdal a ted zije na podpore, coz nam bylo vzdycky hrozne proti srsti.. Nikam nechodi, s nikym se nebavi, nic se mu nechce delat.. Ale nejak se s tim zzil a v lete vypadal fakt stastne, takze jsem o nej strach nemel a odjel jsem na 4 mesice stavet na chatu.. Jenze jak jsem byl na ty chate sam nejak mi to piko vlezlo na mozek a zacal jsem tam mit fakt spatny stavy a rozhodl jsem se, ze jak se vratim domu, tak taky prestanu. Sesli jsme se hned jak jsem se vratil a ja ho nemohl poznat. Krom toho ze byl zarostlej a oblecenej jak bezdak, byl neskutecne tlustej.. Ale katastrofalne.. Pribral asi 15 kilo uz v zime, ale ted ma jeste tak o 50 vic.. Prestal fetovat, protoze se z toho cejtil nemocne, ale ted je nemocnej doopravdy. Doktori mu zjistili ze ma vysokej tlak, cholesterol, cukr, zacina mit nejaky problemy s jatrama, furt ho bolej zada a kolena, nemuze dejchat a je z toho psychicky vydeptanej.. Ale nemuze s tim nic delat, protoze nemuze zastavit svoji chut k jidlu a bez fetu se nedoze premoct absolutne k nicemu, coz chapu, ale doufam, ze se to casem zlepsi a usporada si zivot do normalu.. Taky bych si moc pral zit jako normalni clovek.. bez fetu.. ale bojim se ze si budu muset projit, tim samym co on.. Protoze jsme uplne stejni..

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den Olywete,
díky za dotaz.
Odpověď je vpodstatě jednoduchá. Přestat užívat drogy po víceleté kariéře, jak potvrzujete příběhem svého kamaráda, není úplně jednoduché.
Samostatnou otázkou je totiž jednak samotná abstinence od drogy, další, nedílnou otázkou je, co si s nově nabytou abstinencí počít. Protože - abstinence není není cíl, ale cesta, neboli prostředek k tomu, abych svůj život, respektive nový, velmi šoroký prostor, který se mi abstinencí otevře, něčím smysluplným naplnil a tak mi abstinence dávala smysl. Cílem tedy není nic nejdnoduššího, než li definovat udržitelný a naplňující obsah života.
Domnívám se, že až na výjimky, toto bez profesionálního prostředí a podpory většinou nelze. Rozhodnutí k abstinenci velmi podporuji, ale nepodceňujte způsob, jak jí dosáhnu.
Vašemu kamarádovi doporučuji, aby kontaktoval odborníky. prostžedí, ve kterém najde podporu a radu. Jsou různá zařízení a programy ambulantního typu, kde lze najíst podporu a odpovědi. Podívejte se třeba na nabídku programů v Praze SANANIM.cz, nebo Dropin.cz.
Vám doporučuji, abyste zašel do nízkoprahového zařízení, kde můžete své cíle, ale zároveň i pochyby konzultovat. Například Kcentrum, Na skalce 15, Praha 5. Zdejší odborníci vám jistě představí nějakou nabídku, jak se na cestu abstinence vydat.
Příběh výše, který popisujete, dokazuje, že nejde o úplně jednoduchý proces. Otázka závislosti je komplexní, multidisciplinární, tzv. bio-psycho-sociální problematika. Nebojte se přijít se poradit.
Kdybyste se chtěl na něco doptat, nebo získat další kontakty, napište.
J.Chudomel