závislost na pervitinu
Marta
Dobrý den,
prosím o odpověď na tento dotaz - pokud dospělý člověk polyká několik let denně cca 9 kapslí pervitinu (asi do 2/3 naplněných), po kolika letech abstinence přestane být závislý.
Děkuji.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
z Vašeho dotazu bohužel úplně nevyplývá, proč se ptáte a koho se dotaz týká - zda Vás nebo někoho z Vašeho okolí. Můžu tedy odpovědět jen velmi obecně. Pokud někdo užívá několik let pervitin denně, tak už se bezpochyby o závislost jedná. Není ani tak podstatné, o kolik kapslí pervitinu denně šlo. Takto na dálku se také nedá odhadnout, v jak velkých dávkách to bylo (spíše než o to, do jaké míry byly kapsle naplněné, jde o to, jaká byla "čistota" drogy). Zásadní je tedy to, že se jednalo o několik let pravidelného, intenzivního, každodenního braní pervitinu. Po takové době není jednoduché přestat, a obyčejně se to lidem nepodaří bez nějaké odborné pomoci a podpory. A i v takovém případě jim trvá řadu měsíců či spíše let, než se cítí být v pořádku, nepronásledují je chutě na to si drogu opět vzít, dají si do pořádku zdraví, vztahy s lidmi, sociální zázemí, které mohlo utrpět v důsledku braní drogy.
Pokud si někdo drogu vezme i po dlouhé době abstinence, v řádu let, tak se zpravidla závislost opět přihlásí o slovo - a není dost dobře možné si říct, že si vezmu pouze jednou nebo občas, protože po takové době abstinence už nejsem závislý. Takové pokusy často končí tzv. recidivou užívání drog nebo jiných návykových látek.
Na otázku, po kolika letech abstinence člověk přestane být závislý, proto nejde jednoduše odpovědět - a asi se to ani nedá takto formulovat. Dá se určitě říct, že po nějaké době abstinence je člověk méně a méně ohrožen tím, že do závislosti opět spadne. Ta pravděpodobnost, že se to stane, se snižuje ale nejen tím, čím déle dotyčný abstinuje, ale také tím, čím lépe se mu podaří změnit svůj životní styl, obnovit nebo najít si vztahy s blízkými lidmi, řešit své případné psychické i jiné zdravotní problémy tak, aby ho nevedly zpět k závislosti, uspořádat si svou sociální situaci, najít si práci...
Těch faktorů je tam hodně. Abstinence je samozřejmě zásadní, ale k jejímu udržení a snížení pravděpodobnosti "relapsu" je potřeba mnoha dalších.
Pokud Vám jde o to, po jaké době můžete věřit člověku, který dříve bral drogy, že už se k tomu nevrátí, tak stoprocentní jistotu Vám nikdo nemůže dát. Pokud ale ten dotyčný ve svém životě funguje, studuje či pracuje, má nějaké zázemí, nenahrazuje původní užívání drog jinými látkami (třeba alkoholem), a od drog několik let abstinuje, pak není důvod mu svou důvěru nedat.
Tak jako dáváme důvěru svým přátelům, životním partnerům, kteří s drogami neměli nikdy nic společného. Ani u nich vám nikdo nezaručí, že se u nich do budoucna v průběhu života nevyskytnou nějaké potíže se závislostí...
Nevím, zda jsem Vám dostatečně odpověděla. Když byste měla nějaké doplňující otázky nebo mi chtěla přiblížit více situaci, v jaké se nacházíte, tak neváhejte napsat.
Přeji hodně štěstí.
Bára Orlíková