Délka užívání pervitinu a zdravotní následky
beruska
Dobrý den,chtěla bych vědět, jaké zdravotní dopady-následky na organismus jsou v případě dlouhodobého denního užívání pervitinu šňupáním(cca gram na 5 dní)?Syn užívá již několik let,zatím nejsou patrné žádné zdravotní problémy (má 28 let,zatím jí,pije i spí a chodí pravidelně do práce-jinak by,pochopitelně,neměl peníze). Je možné dlouhodobé užívání-v řádech desítek let-samozřejmě formou šňupání, nikoliv nitrožilně? A ještě bych chtěla vědět, jak reagovat na synovo sdělení, že si stejně něco udělá, když má deprese při občasné abstinenci (před výplatou)-tedy nereagovat či naopak vymlouvat mu to anebo pouze říct-je to tvůj život,nemohu Ti zabránit-i kdybych sebevíc chtěla?
Děkuji za odbornou pomoc matce syna-5-letého uživatele.Jen tolik mohu pro své dítě udělat-pochopit jej a akceptovat tento fakt jeho života. Bohužel...

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
zdravotní následky nemusí být ani po pěti letech žádné viditelné. Pravděpodobně bude mít syn poničenou nosní přepážku, zhoršený čich i chuť, poškozená játra trvalým přísunem toxických látek, který musí zpracovávat. Bývají samozřejmě i výjimky, stejně jako mezi alkoholiky, ale obvykle tomu tak bývá. Pokud býval zdravý a především měl zdravé srdce (protože to dostává při výkyvech také dost zabrat), pravděpodobně mu nic jiného zatím nebude. Druhou otázkou je, jestli je jeho užívání tak úplně bez následků, hlavně po psychické stránce, když mluví o sebevraždě a depresích...? Reakce by měla být odstupňovaná podle toho, jak to opravdu cítíte a také, jak reálné riziko sebepoškození podle Vás skutečně hrozí. Pokud jde jen o plané řeči a fráze, je možné se tomu i příliš nevěnovat (to jako jeho matka posoudíte asi celkem dobře, na rozdíl třeba od lékaře, který by ho neznal a podobné řeči by nikdy na lehkou váhu brát nesměl). Pokud byste naopak měla pocit, že to reálně hrozí, je to rozhodně důvod zavolat záchranku.
Nemyslím si, že tohle všechno byste měla bez jediného slova snášet a akceptovat. Máte pravdu, je to jeho život, ale bohužel se zdá, že do jeho negativních aspektů Vás dost zasvěcuje a vtahuje. A tím pádem máte také právo říct dost, s tím já nic společného mít nechci, nesouhlasím s tím.
Pokud byste si chtěla celou situaci více ujasnit a najít třeba i cestu, jak ji trochu změnit, bylo by nejlepší zvolit k tomu osobní kontakt, nejlépe v některém z center, nabízejících pomoc blízkým uživatelů.
V případě zájmu se můžeme domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)