Po roce se opět dostavily abstinenční příznaky
Hdjslducu
Dobry den,
pres jeden rok odvykam na pervitin, jehož jsem byla nitrožilní uživatelkou. Po vysazení se cca půl roku objevovaly abstinenční příznaky, které jsem ale nakonec se zapojením všech sil zvládla. Zhruba v březnu tyto potíže začly ustupovat a do nedávna o sobě nedávaly znát. Byla jsem předvědčena, že tento boj jsem vyhrála a tato kapitola je uzavřena. Nedávno se mi ale příznaky vrátily, opět mám v hlavě jenom myšlenky na pervitin. Zdá se mi to ještě silnější než tehdy. Možná je to proto, že jsem nebyla připravená, že se to jednou vrátí. Ale mám pocit, že to dlouho nevydržím. Na tyto stavy z části zapomínám jen tehdy, když dělám něco, co mě baví, třeba když maluju, nebo si čtu. V týdnu mám naplánouvanou návštěvu mé psychiatričky, ale mám obavy, že ani do té doby nevydržím. Nevíte, co by v mém prípade pomohlo?
:( Dekuji mnohokrat.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás, díky za důvěru.
Dobře, že píšete, doufám, že včas. To, co se Vám děje, není ničím vzácným. Nejde ani tolik o abstinenční příznaky, po takové době abstinence. Co popisujete, jsou známé "chutě", čili "bažení", "craving".
Především bych Vám chtěl vyjádřit respekt, že jste dokázala, bez odborné podpory a pomoci, vystoupit z bludného kruhu a držíte se.
Máte můj obdiv, hluboce smekám.
Jak vidíte, boj jste ještě úplně nevyhrála, ušla jste ale velký kus cesty ke spokojenějšímu, šťastnějšímu životu.
Craving, chutě, jsou velice záludná, často velmi trýznivá věc. Lidé, kteří prošli nějakou formou léčby, jsou ve výhodě, protože měli možnost se s pečlivostí věnovat neodmyslitelné kapitole, které říkáme prevence relapsu. Relaps, jako možná událost, ke které i když dojde, může být, pokud je dobře zvládnutý a správně ošetřený, součástí úzdravy a pro dobro věci. Tím nemám zdaleka na mysli, že by měl být nutný.
Píšete o chutích, které jsou zjevné, čitelné, pochopitelné. Ty ale často doprovází, nebo jim předchází chutě "skryté", které, "převlečené", za jiné pocity, zdánlivě nesouvisející s touhou po droze, nezkušený a nepoučený člověk je "nepřečte", proto jsou záludnější.
Metod, jak s chutěmi pracovat, a jak je zvládat, je spousty. Nejlépe fungují ty, které si člověk, který sám sebe, jako člověka ohroženého drogou, lépe poznal, získal užitečné informace a naučil se "šikovným" dovednostem, "ušije" sám sobě na tělo.
Věřte, že na to, abych Vám sdělil konkrétnější návody, které Vám budou spolehlivě fungovat, je internetové poradenství nedostačující. Co je však jisté, že si tyto, často velmi jednoduché dovednosti, dokáží s cravingem poradit v horizontu minut. Pokud člověk ví, co dělat, netrvá nejintenzivnější pocit bažení po droze déle, než dvě minuty. Možná Vám to přijde neuvěřitelné, ale je to tak. Důležité je, si chutě "nerozjíždět", jinak se může stát, i když je člověk jednou, nebo vícekrát, zvládne, respektive, myslí si, že je zvládnul, s odstupem času a možná nejasného důvodu a zdánlivě bez příčiny, nakonec craving neustojí...
Proto Vám doporučuji, bez otálení vyhledat odbornou pomoc a o všem si popovídat s odborníkem. Bezesporu Vám to pomůže, zklidníte se, budete pevnější v kramflecích. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak rizikovou a trýznivou situaci zvládnout. Dozvíte se, jak s chutěmi pracovat, jak včas rozeznávat chutě skryté, co můžete udělat pro to, aby trvaly co nejkratší dobu, jak minimalizovat jejich intenzitu, tak aby jejich se jejich periody prodlužovaly. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měla vyvarovat. Můžete si sjednat i průběžnější konzultace, abyste věděla, jak bezpečněji reagovat v situacích, které přinese čas a příští dny.
Nesejde tolik na tom, jestli si vyberete adiktologickou ambulanci, AT poradnu, kontaktní centrum, nebo podobný typ služby. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně.
Máte možnost buď telefonicky kontaktovat pracovníky některé blízké služby, která pracuje s bývalými, většinou i současnými uživateli návykových látek, a domluvit si termín schůzky, aby na Vás měli dostatek potřebného času.
Zajít tam můžete i rovnou, v provozních hodinách, tím spíš v momentální krizi, kdy můžete využít i některou z mnoha krizových, nebo poradenských linek.
Apeluji na Vás, nezůstávejte na náročnou situaci sama. Svěřte se blízkému, nebo blízkým, kterým se můžete otevřeně svěřit. Kromě uživatelů drog, nebo jinak závislým, to by určitě nedělalo dobrotu. Zároveň kontaktujte odborníky a nechte si poradit. Získáte pochopení, podporu, pomoc a užitečné informace. V neposlední řadě i obdiv a respekt, za to, co jste dokázala a odvahu, že jste přišla.
Odborníky kontaktujte i v případě, že byste craving neustála, nemusí jít o selhání, ale naopak o krok k větší jistotě.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem potřebné kontakty na bezplatné služby v dosahu pošleme.
Jak můžete kontakty, podle oblasti a typu služby vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
K prevenci relapsu:
Některé spouštěče podporující relaps:
 podceňování závislosti, falešná sebedůvěra
 nebezpečná společnost, kontakt s uživateli návykových látek
 navštěvování rizikových míst - tam, kde člověk dříve návykovou látku užíval
 negativní emoce - hádka, hněv, vyčerpání, nuda, prázdnota, úzkost
 pozitivní emoce - štěstí, radost
 užití jiné látky, která působí tlumivě či povzbudivě (léky s nebezpečím návyku, drogy, povzbuzující energetické nápoje). Při užití takové látky dochází ke snížení schopnosti sebekontroly a hrozí nebezpečí relapsu
 dlouhotrvající tělesná nepohoda, bolest
 dlouhotrvající psychické potíže
 žízeň u alkoholiků
 situace, které člověk považuje za výjimečné a má tendence je slavit
Pro účinnou prevenci relapsu doporučujeme:
 zaměřit se na přítomnost
 průběžně plánovat malé změny a pokroky, chválit se, jejich dosažení ocenit
 vyhnout se rizikovému prostředí mít „čistý byt", včetně pracoviště
 nezanedbávat léčebné a doléčovací aktivity, komunikovat s odborníky i se svým blízkým okolím
 pokud možno, zapojit blízké do procesu vhodné podpory při zmocňování klienta a informovat je o potřebě bezpečí v nejbližších vztazích a domácím prostředí
 přinášet si radost
 uvědomovat si nevýhody impulzivního chování a výhody sebeovládání
 trvale abstinovat od všeho, co zhoršuje sebeovládání
 zlepšit životní styl - pravidelnost v jídle, spánku, vyváženost práce, námahy a odpočinku
 zlepšování sebeuvědomování pomocí psychoterapie, relaxačních technik atd.
 udržování dobré tělesné kondice
 mít bezpečné zájmy
 procvičovat prospěšné dovednosti týkající se závislosti, vytvořit si vlastní techniky zvládání cravingu a stresu vůbec, pozorovat příjemné i nepříjemné pocity a myšlenky, učit se je přijímat bez posuzování
 případný relaps nepodceňovat, ani nepřeceňovat, nezůstávat v něm sám, spojenci...
Předpokladem pro úspěšnou prevenci relapsu je rozhodnutí změnit své chování a životní styl.
Krizové linky:
http://www.psychoportal.cz/linky-duvery
http://www.odchazim.cz/seznam-krizovych-linek
http://www.krizova-pomoc.cz/kontakty/seznam-specializovanych-linek/
Poradenská linka Kontaktního centra SANANIM: +420 283 872 186
Pondělí, sobota, neděle: 13:00 - 20:00
Úterý - pátek: 9:00 - 20:00
Odkazy k prevenci relapsu:
http://www.adiktologie.cz/cz/articles/detail/72/4218/Vybrane-modely-prevence-relapsu-pro-praci-s-uzivateli-navykovych-latek
http://www.pomocvzavislosti.cz/cs/akt/craving--bazeni-
http://www.pomocvzavislosti.cz/cs/akt/relaps--recidiva
http://www.drogy-info.cz/index.php/info/glosar_pojmu/p/prevence_relapsu_relapse_prevention
http://www.esfcr.cz/projekty/strategie-zvladani-stresu-jako-prevence-relapsu
http://www.drnespor.eu/addictcz.html
http://www.drnespor.eu/shd06w2.pdf
http://www.drnespor.eu/a-symb12.pdf
http://www.uno-ok.cz/index.php?option=com_content&view=article&id=2028:zahrada-2000-projekt-strategie-zvladani-stresu-jako-prevence-relapsu-vyhodnoceni-2bhu-edukani-skupiny-o-stresu&catid=1:aktivity-nno&Itemid=13
http://books.google.cz/books?id=prc-VADT_KkC&pg=PA225&lpg=PA225&dq=prevence+relapsu&source=bl&ots=b3kQUtiKBC&sig=83TZUM1CS0eyxJvfYTEAvyf-COk&hl=cs&sa=X&ei=BcMzVL_zOsaS7AafhYFA&ved=0CEMQ6AEwBTgK#v=onepage&q=prevence%20relapsu&f=false
Budeme rádi, když se ozvete, dáte vědět, jak si stojíte, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Přeji Vám hodně štěstí a držím palce,
ať to zvládnete, Amrit Sen.