...
Jirka
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jak se projevuje psych. onemocnění vlivem užívání Pervitinu. Drogy beru cca 5 let ( 4 roky - víkendově 1 rok- pravidelně ) . Nyní jsem si našel novou práci a drogy uživím cca. 2 do měsíce. Můj problém je ten, když drogy neužívám, tak si přijdu hodně psych. vyčerpaný, Př: když se rozčílím, nebo musím řešit nějakou náročnější situaci, tak po skončení tohoto psych. vypětí se takřka pokaždé cítím dost vyčerpaný ( jako bych byl v ozvěně - neslyším ani nevidím nějaké nereálné věci + Z 80% to nastane jen v cizím prostředí, kde si nejsem jistý sám sebou - Vyčerpává mě když se pohybuji v širší společnosti - vždy jsem se dokázal daleko lépe projevit v užším okruhu lidí, ale teď je to nejintenzivnější - toto \" vyčerpání \" se nezhoršuje, ani nezlepšuje, přídemi že si psychycky neodpočinu ani ve spánku ) . Toto zhoršení nastalo zhruba před půl rokem, kdy jsem pervitin bral nejvíce ( málo spánku, hodně drog a v hlavě furt dokola myšlenka že to na mě jde poznat ( poznat to opravdu bylo, dělal jsem si akorát ostudu, dobrá pověst se získá těžko, ale zničit si jí de opravdu lehko ) Díky téhle myšlence jsem se snažil být \" nenápadný \" a to samozřejmě bylo ještě horší :D . 7 Měsíců jsem nepracoval, 5 měsíců ze 7 jsem vycházel ven jen když jsem byl \" vyjetej \" . Doteď mám automaticky špatný pocit když jdu venku, mám z automizované že když jdu venku, po trase kde jsem chodíval v těchto stavech, že si lidi za oknem \" můžou říct \" - \" hele to je ten feťák \" . Na spoustě lidech to prakticky není ani moc poznat, když berou,. Takže to je taková slepá ulička a dostává se zní těžko. Feťáci ať chceme nebo ne \" jsou stoka společnosti \" a každý na ně rád upozorní ( v tomhle případě mě neberte doslova ) ale je to dno společenského postavení a i cigán který nebere má v tomhle ohledu auto. navrch, když to řeknu takhle hloupě. V pubertě jsem nevypadal moc dobře, narážky spolužáku jsem ale vždy ustál a dokázal arogantně a bez nějakého psy. vypětí vrátit. Od té doby jsem si vždy zakládal na \" dobrém \" vzhledu \" když to řeknu hodně jednoduše, když jsem byl dobře učesaný a slušelo mi to, tak jsem byl v běžný všední den úspěšněji, nežli když jsem měl na hlavě \"slámu\" a auto. jsem se nedokázal uvolnit, jak fyzicky tak psy. ( u mě to opravdu hrálo podstatný rozdíl ). Musím říct že mě častokrát vyčerpá i 8h směna v práci, první 3h \" ok \" a pak už to není ono, ale tak nějak jsem se s tím naučil žít, vím že ta \" únava \" z větší části odezní až přijdu domu, popřípadě jsi lehnu. ( pomáhá samota, nebo společnost blízké rodiny, kde můžu být přirozený ) . Svého času, jsem dokázal prospat, klidně 3 dny, od té doby mám \" neobvyklí \" spánek. Vím že sny se mají zdát v jednom cyklu spánku, i když usnu, jen na 20min. tak se mi zdá sen ( dost zmatené snění ) . A od té doby mi přijde že si psy. neodpočinu ( jako dřív ) ani ve spánku. Ale musím říct že výše jmenované problémy \" špatných myšlenek \" mi nastali placebo-efektem, když jsem si tuhle problematiku přečetl na internetu, když jsem nevěděl o psychoze apod. tak jsem se s tím úspěšně, postupně vyrovnával. Od té doby co jsem si to přečetl na internetu tak to mám v hlavě denně, \" co když jí mám- v tom případě jsem si zkurvil celí život, aniž bych si něco uvědomoval \" Dnes jsem na dojezdu, tak se omlouvám jestli jsem to napsal nějak zmateně, určitě jsem nenapsal vše podstatné, ale už jsem unavený a přestávám se soustředit, případně kdyby byl nějaký dotaz, tak odpovím zítra. Na závěr jsem se chtěl zeptat jestli má cenu bojovat zatím sám, nebo mám vyhledat odbornou pomoc, upřímně bych radši bojoval, nežli si to přiznal. - ještě bych zmínil že když třeba jdu v práci na cizí linku, tak nežli se s těmi lidmi seznámím a dokážu jim že jsem \" čistý \" tak mám v sobě takový předsudek ( kord u romů ) že si můžou říct co to přišlo za fetku, jak jsem předtím zmiňoval, někdy jsem psych. unavený, tak člověk nepůsobí jako \" zdraví \" jedinec, který by měl být ve věku 23 let, plný síly a když je člověk v tomhle směru takhle unaven, tak může u někoho i působit jako kdyby byl na dojezdu. Děkuji za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru a dotaz, dobře, že píšete, i když, z pochopitelných důvodů, poněkud zmateně.
Nabízím ke zvážení, jestli se cítíte hodně psychicky vyčerpaný proto, že v sobě nemáte látku, která Vám od únavy "pomáhá", nebo jestli jsou Vaše výkyvy, únava a další potíže, naopak a priori, způsobeny užíváním drog...
Za mě, i ze zkušenosti kolegů v oboru, tím spíš, že zmiňujete časté a prudké výkyvy nálad, úzkosti, bludy a halucinace, jde jednočně o signály, že pervitin, ale i drogy, jako takové, zejména psychostimulanty, halucinogeny, včetně THC, pro Vás nejsou a nebudou tím pravým ořechovým.
Pokud tyto signály podceníte a budete v užívání drog pokračovat, nebo si nedáte alespoň na co nejdelší čas od drog "oraz", riskujete, že, se, pokud se tak už neděje, poruchy rozvinou v psychické onemocnění, tedy že se zblázníte, a že se nemusíte už nikdy úplně uzdravit, ani kdybyste posléze už žádné drogy neužíval.
Ptáte se, jak to poznáte. Odpověď zní, situace a stavy, které popisujete, už o psychických poruchách a nemoci vypovídají. Co byste chtěl více? Toužíte snad po stavech, zcela mimo kontrolu, kdy můžete způsobit nenapravitelné škody, nebo ublížíte sobě, nebo někomu dalšímu, připadně ohrozíte sebe, nebo kohokoli na životě?
Moje jednoznačné doporučení zní, abyste v současné náročné a tíživé situaci určitě sám nezůstával. Kontaktujte odbornou pomoc, nejlépe telefonicky a domluvte si termín schůzky s pracovníkem některé služby, která pracuje s uživateli návykových látek, ve vašem okolí a dosahu.
Nesejde na tom, vyberete li si kontaktní centrum, adiktologickou ambulanci, AT poradnu, nebo podobnou službu.
Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nemáte co ztratit, můžete jen získat. Mám na mysli podporu, pochopení, pomoc a užitečné informace, uleví se Vám.
Může jít o zcela nezávazný pohovor a konzultaci, nikdo Vás nebude soudit, s respektem k Vaší osobě i životnímu stylu.
Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník navrhne co dál, jak ji řešit, abyste mohl být "v pohodě" a dal se dopořádku. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měl vyvarovat. Můžete si vyjednat průběžnější konzultace, abyste věděl, jak reagovat v situacích, které přinesou dny příští, a byl klidnější, pevnější v kramflecích. V případě Vašeho zájmu se dozvíte o možnostech intenzivnější terapie, Vám "na tělo", podle Vašich potřeb.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem potřebné kontakty pošleme. Máte li obavy o své soukromí, můžete citlivější údaje uvést ve skryté poznámce, a bude li to Vaším přáním, nemusíme dotaz, ani odpověď, zveřejnit. Pošleme Vám kód, po jehož vložení na pařičné místo úvodní stránky poradny, se dotaz i odpověď ukáže jen a poze Vám.
Jak můžete, podle oblasti a typu služby, kontakty vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Na nic nečekejte, seberte všechny síly a kuráž, začněte jednat.
Budeme rádi, když dáte vědět, jak si stojíte, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce, přeji hodně štěstí a vše dobré,
Amrit Sen.