Dlouhodobé hulení trávy
roseone
Dobrý den,
v rodině máme muže, který hulí trávu již cca 20 let, občas šňupe kokain. Několik let jsme o něm nevěděli, pak se objevil na návštěvě. Postupně z něj vylezlo, že nemá kde bydlet, má dluhy, práci jen nárazově. S rodiči se nestýká, občasný kontakt udržuje jen s otcem. V dobré víře, že pomáhá, mu bratr nabídl možnost bydlení v domě, kde nebydlí, ale měl tam 2 nájemce. On slíbil, že začne pracovat, až se vyhrabe z nejhoršího. Dostal peníze, jídlo ... Postupně mu začali vadit nájemníci, byl z nich na nervy. Odstěhovali se (měli to v plánu již předtím, ale jeho chování to urychlilo). Říká, že bude pracovat z domova, ale pořád má důvody, proč nemůže začít - jednou zdravotní, podruhé něco nevyšlo, potřetí nemá vše potřebné k práci. Takto to jde již skoro rok. Hulí denně, kde bere peníze, nevím, měl nějakou brigádu. Když nehulí trávu, je na nervy a vyhulí 2 - 3 krabičky cigaret denně. Občas kokain. Pokud mu nezbyde na jídlo, téměř nejí. Klade si podmínky, nikdo do domu nesmí, nesmíme to říct rodičům atd. Myslím, že chodí někam prodávat a z toho má peníze. Brácha mu občas nějaké peníze dá nebo mu koupí jídlo. Jeho otec je nemocný a o syna se strachuje. Já jsem za to říct mu pravdu, kde se zdržuje, ale bratr se bojí, že v něj ztratí důvěru. Myslím, že situace bude stejná, on nikdy pracovat nebude a vše ostatní jsou jen výmluvy. Řekla jsem bratrovi, ať mu dá nůž na krk, buď si najde práci a neubude tahat drogy domů, nebo ať odejde - dům bude nutné částečně pronajmout, musíme ho udržovat atd. Vím, je to tvrdé, ale nevím jak s takovýmto typem člověka jednat jinak. Podle mě se nezmění, léčit se nechce, prý má vše pod kontrolou a je to lepší než alkohol (ten nepije). Nevíme, zda si platí zdravotní pojištění, kde a kolik má dluhů, s kým se stýká (ale iluze si nedělám). Jak byste radili nám postupovat, vyhodit a nestarat se nebo přesvědčit k léčení? Už to zasahuje celou rodinu ...

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
situace, do které jste se dostali, je bohužel celkem učebnicová. Akorát většinou jsou ve vaší roli rodiče dotyčného. Tady se příbuznému podařilo "přisát se" na vás. Nemyslím si vůbec, že byste byla příliš tvrdá. Poskytli jste mu pomoc v nouzi, ta má ale přece nějaká pravidla. A jedním ze základních by mělo být nezneužívat ji k něčemu nelegálnímu. Prodej, distribuce, ale i držení většího množství drog (tedy přechovávání doma) nelegální je. Pokud máte podezření, že se něco takového ve vašem domě děje, máte naprosté právo požadovat, aby tomu tak nebylo. Stejně tak, aby jiným způsobem jeho život neohrožoval nebo neznepříjemňoval ten váš.
Myslím, že nejste v pozici, kdy byste se museli nějak ospravedlňovat nebo omlouvat za to, co po něm budete požadovat. Pokud to nebude chtít, může e usadit někde jinde. Zásadní ale je, abyste se domluvili na společném postupu v rodině, tedy zřejmě Vy s bratrem. Bez toho se bude dost těžko cokoliv měnit.
Pokud byste si chtěli situaci trochu ujasnit a lépe se dohodnout a udělat nějaký plán, mohla by vám pomoci společná návštěva některého ze zařízení, která poskytují pomoc rodinám uživatelů.
V Praze Vám mohu nabídnout služby Poradny pro rodiče (http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html), stačí se telefonicky objednat.
Pokud byste potřebovali kontakt v jiném městě, dejte prosím vědět, kde by to mělo být.