prosba o radu
Pajka
Synovi bude 1.12.2016 18 let. V týdnu chodí na ucnak a celkem funguje dobře / je kuřák/. Ale o víkendu pije s kamarády větší množství alkoholu, kouří nejen cigarety, ale i marihuanu a ted jsme ještě zjistili, ze si občas da i extázi. Je to notoricky lhář, nikdy neřekne po pravdě, kam a s kým jde ven. Z nas rodičů si nic nedělá, protože si mysli, ze ho jen buzerujeme a ze jeho chování je v pořádku, prece se chová stejně jako jeho mladiství kamarádi. Nejde mu nařídit ústavní léčba na základě psychiatrického vyšetření? Už si s nim opravdu nevíme rady. Jsme dobře fungující rodina, nemáme žádné jiné problémy/kromě syna/.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
vzhledem k tomu, že syn za několik týdnů dovrší plnoletost, je už nedobrovolná léčba celkem bezpředmětná. Obecně je její účinnost sporná, ale v takovém případě by ho už nepřijalo pravděpodobně ani žádné zařízení, ani by to nedoporučil lékař nebo kurátor.
Určitě ale můžete syna přimět k nějaké změně tím, že sami změníte své chování k němu. Bydlí s Vámi, pravděpodobně ho z velké části živíte, nějaké cesty ho ovlivnit tedy jistě máte. Jen je třeba přijít na to, jak zrovna s ním konkrétně jednat. Případně jak s ním vyjednat pravidla, aby se vám dohromady žilo lépe a nikdo přitom neměl pocit nespravedlnosti.
K tomu by bylo nejlepší navštívit společně některé z center, která pomáhají rodinám, kde se vyskytnou drogy a alkohol v nezdravé míře. Kdyby se Vám nepodařilo syna přesvědčit, je určitě dobré zajít se poradit i sama (sami).
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně.
Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)