Pervitin závislí partneri
F
Ahoj chci se zeptat kdy v jakem stadiu uz jsem ja a moje přítelkyně tzv zavisli feťáci perníku?Jak se to pozna,podle me jsme ok,mame to pod dohledem nepotřebujeme radit a lecit uz vubec ne.Okolí a lide,kamosi,maj ale porad kecy ze uz jsme v pytli,jen cigara a peří nas zajima.Tak jak to poznáme podle ucebnic ?Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
S drogami je to vždy dost ,,ošemetné" a nikdy nejde nikomu zaručit, jak brzy návyk přijde. Na látku pervitin se psychický návyk vytvoří velmi snadno a rychle (i Vy sám uvádíte: ,, jen cigara a peří nas zajima"...).
Chápu, že Vás řeči okolí asi obtěžují, ale možná by stálo za to se nad nimi trochu více zamyslet, možná na tom něco může být (?), možná mají kamarádi a blízcí o Vás strach (?)...
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní ještě nejste a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, zda Vám za to stojí...
V případě dalších doplňujících dotazů, klidně napište kdykoliv znovu. Pokud byste si chtěl o Vašem braní s někým osobně pohovořit, rádi Vám poskytneme vhodné kontakty. Kontaktní centra pro uživatele drog nabízí nezávazné, bezplatné a anonymní služby. To znamená, že vstupem do Káčka se nijak nezavazujete, můžete se pouze informovat a po té se sám (stejně tak přítelkyně) svobodně rozhodnout, zda dalších služeb využijete či nikoliv. Každý kdo K-centrum navštíví, má právo rozhodnout se pro abstinenci, nebo pro život s drogou. I když neabstinuje, je možné mu nabídnout určité formy péče (výměnný servis injekčního materiálu, hygienický servis, potravinový servis, zdravotní ošetření, testování na HIV a hepatitidy, poradenství atd). Myslím, že tím nemůžete nic ztratit.
Mějte se zatím hezky a buďte oba opatrní.
S pozdravem, MK