krokodýl
florián
Dobrý den, zajímalo by mě, jestli byl někdy v České republice zaznamenán nějaký případ užití drogy \"krokodýl\". Ptám se čistě ze zvědavosti. Díky předem za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Floriáne, zdravím Vás.
Díky za důvěru a dotaz.
Před časem, v opakovaných vlnách, se sice v řadě bulvárních médií hodně psalo o opioidové droze "krokodýl" vyráběné z kodeinu (methylmorfinu, slabšího derivátu morfinu), vyskytujícím se v makovicích. Jde o nejčastěji užívaný opioid na světě (kodein).  Nejčastěji se distribuuje "čistý" v tabletách, nebo lécích vyráběných v kombinaci s dalšími látkami.
Výsledkem podomácku, z kodeinu vyráběné drogy, by měl být desomorfin, který není zdaleka novou látkou, respektive směs nejrůznějších nebezpečných chemikálií, s obsahem desomorfinu (krokodýl).
Do roku 2012, byl na rozdíl od ČR a dalších států, v Rusku kodein volně v prodeji, takže ke zneužívání, pokusům a výrobě účinnějších opioidů morfinového typu, se situace nabízela.
Většina autorů podobných informací a článků, ale naprosto rezignovala na ověřování informací a jejich relevanci. Obsahovaly i dodatky a "zasvěcené" zprávy o tom, jak z Ruska a Ukrajiny, proudí krokodýl na Slovensko, a přes něj i k nám. Senzací byly skutečně strašlivé fotografie rozežraných částí těl nebohých uživatelů. Bulvárním mediím i tentokrát, šlo především o senzaci a maximální prodejnost.
Evropa je malá, Rusko i Ukrajina za bukem. Bylo by s podivem, kdyby se k nám "krokodýl" nedostal. Nicméně se na našem trhu neusadil, a předpokládám, že se tak ani nestane. I naši uživatelé vědí, že není o co stát. Čeští výrobci drog, jsou už tradičně šikovnější, než jejich kolegové ze států bývalého Sovětského Svazu.
Z našich, ani od kolegů z dalších služeb, organizací a adiktologických zařízení, nemáme od klientů zprávy o tom, že by v našich ulicích, bytech, ani dalších uživatelských místech a lokalitách, "krokodýl" sehrál nějakou významnější roli.
Tajemství se na otevřené drogové scéně příliš nenosí. Sem tam proběhly nějaké fámy, vycházející rovněž z bulvárních zdrojů. Naše scéna však, o "krokodýlu" mlčí, ambulance, nemocnice, ani další zdravotnická zařízení, nezaznamenaly radikální nárůst, nebo výskyt "nových", specifických zdravotních problémů, typu předkládaného v bulvárních fotografiích.
Stačí takto?
Přeji hodně štěstí a vše dobré,
Amrit Sen.