Dotaz
Anonymka
Dobrý den, začala jsem si všímat že z občasného užívání nosem se stalo častější a častější.. pochopila jsem že už nebude něco v pořádku.. Chtěla jsem se zeptat,.. co mám udělat jako první krok? Za kým zajít? Jestli to vůbec probrat s někým z rodiny. Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
díky za důvěru, dobře, že píšete.
Ptáte se naprosto správně, máte můj respekt. Prvním pozitivním krokem může být to, že jste přiznala sobě, že máte problém. K němu patří i svěřit se s ním někomu dalšímu, blízké nevyjímaje. Je mi jasné, že nejde o snadný krok, z mnoha důvodů. Důležité je, ho nenechat "vyšumět", a neodkládat do doby, kdy byste na tom mohla být i velmi zle, a kdy se pravda, tak, jako tak, provalí.
Chápu, že se Vám do toho nemusí chtít, respektive, že nevíte, jak na to, aby bylo takové sdělení, přiznání, pro Vás i blízké, snesitelnější a méně bolestivé.
Proto Vám navrhuji, abyste se poradila, a co nejdříve situaci probrala osobně s pracovníky některé služby, která se zabývá poradenstvím a pracuje s uživateli návykových látek, ve Vašem dosahu.
Nejlépe je, si předem telefonicky domluvit termín schůzky, konzultace. Nesejde na tom, jestli se domluvíte s pracovníky nejbližší adiktologické ambulance, AT poradny, kontaktního centra, nebo podobné služby.
Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nemusíte se stydět, pracovníci ocení, se vším respektem k Vaší osobě, že jste dokázala přijít sama. Získáte pochopení, užitečné informace, odbornou podporu a pomoc. Nikdo Vás nebude k ničemu přemlouvat, natož Vás do čehokoli nutit. Půjde o nezávazný rozhovor, po kterém se Vám citelně uleví.
Odborník, odbornice, Vám pomůže lépe nahlédnout Vaše užívání a zorientovat se v něm. Navrhne, jak je řešit, jaké konkrétní kroky můžete podniknout pro minimalizaci jeho dopadů a rizik.
Také,  jak, kdy, a s kým dalším, se o své trable podělit, aby to bylo k užitku, bez vyhrocených eskapád.
Můžete si vyjednat i další konzultace, abyste věděla, jak reagovat v situacích, které mohou nastat v nejbližší době, aby Vám byly prospěšné, k většímu klidu a spokojenosti.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám kontakty na spolehlivé, šikovné pracovníky a služby, obratem pošleme.
Jak kontakty, podle oblasti a typu služby můžete vyhledat sama, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Nezůstávejte na trable sama, seberte všechnu kuráž, jednejte. Kujte železo, dokud je žhavé, a je ještě čas. Mějte se ráda, ušeříte si řadu nepříjemností.
Kdybyste se potřebovala na cokoli doptat, napište. Budeme rádi, když dáte vědět, jak se situace vyvíjí, a jestli Vám byla odpověď užitečná.
Držím palce, přeji hodně štěstí a vše dobré,
Amrit sen.