Rada
Diu
Dobry den, uz dlouho nevím jak mam tento problém resit, ani kde se poradit, protože se mi o tom nelehce mluvi. Napadlo me, ze to zkusim tady, ze bych třeba mohla získat nejakou radu, za kterou bych byla moc rada. Uz 6 let beru pervitin, mezi tim jsem mela rok a pul pauzu. Pote jsem ho zacala opet užívat, ale uz jsem ho jen kourila. Tento problém se u me stal na dennim poradku, uz to byl zvyk. Když to shrnu, tak si troufam rict, ze jsem v poradku, ziju celkem normalni život az na tento muj problém. Chodim do práce, staram se o sebe, funguji každý den tak jak se ma. Ale muj problém je, ze jsem kazde rano, tak silene unavena, ze se nedokazu rozchodit a je to ten největší problém, který mi brani v tom abych se konecne zbavila této drogy, jelikož nad tim premyslim dlouhou dobu a moc bych chtěla prijit na nejaky fungujici způsob jak tu unavu zmirnit, nejake prask nebo opravdu cokoliv. To je jediny problém, kvůli kteremu tu drogu beru. Byli dny kdy se stalo, ze jsem vůbec nemela drogu po ruce, bylo to sice opravdu vyjimecne, ale třeba 5 dni zasebou. Zvladala jsem to hodne spatne, ty rana , nez jsem zacala aspoň trochu fungovat. Nevim jak to mamm presne popsat, ale je to něco jako by me obalila velika unava a dela mi to velikej problém, jelikož mam každý den spousty povinnosti. Diky tem cistym dnum, jsem dokázala poznat jak je mi psychicky bez tech drog lepe, vice se smeji, jsem stastnejsi, prirozena a taky jsem za každý den na sebe moc hrda, ze jsem to dokázala, ale potom je každý den horsi a horsi, myslim, ze ta unava se cim dal vic stupnuje a to me vždy zase donuti, abych opet podlehla. Drogu uzivam opravdu jen kourenim. Také si myslim, ze bych potrebovala vyplnit sve chvilky ze dne nejakym konickem, abych na to nemyslela, jelikož jak jsem rekla, uz za tu dobu je to pro me hrozny zvyk, když se clovek nudi třeba. Da se rict, ze to beru jako soucast každého mého dne. Timto bych Vas chtěla požádat, poprosit , zda by jste mi nemohli pomoci , poradit, jak co mam udelat, abych dokázala sehnat nejakou nahrazku silnejsi na tu moji unavu. Aby byla opravdu fungujici a abych to pocitila. Dekuji mockrat za Vasi ochotu a za Vas cas straveny nad mym problémem. Ještě jednou dekuji a preji hezky den :-) D.

Odpověděl: Markéta Kordová
Dobrý den, Diu.
Co se týče vysazení pervitinu, příjemný stav to není, ale nehrozí abstinenční syndrom jako například u látek opiátového typu. Pervitin je stimulující látka, organismus je jeho konzumací nadmíru nepřirozeně vybuzen, po vysazení tedy následuje silná únava, až vyčerpanost. Je zapotřebí doplnit vitaminy, minerály, dodržovat pitný režim (ne alko, ne coca-colu, ne energy drinky) a vyváženě jíst. Nechat organismus dostatečně odpočinout. Nemá smysl hledat náhražku a přebíjet jeden stimulant jiným stimulantem, to v samotném výsledku vůbec nic neřeší. Takže by to chtělo vzít si volno, případně si nechat vystavit pracovní neschopnost a zkrátka si pořádně odpočinout.
Po psychické stránce můžete očekávat rozlady nálad, emoční propad, neklid, nervozitu, úzkost. Můžete zkusit pít bylinné čaje (meduňka) působí sedativně. Pervitin je látkou, na kterou vzniká především silná psychická závislost, tudíž se dá předpokládat, že se budou průběžně po vysazení dostavovat ,,chutě" na další užití v různých intenzitách a frekvencích. Je třeba s nimi počítat, nezaleknout se, ustát to a nechat odeznít. Je to stav, který stejně jako přišel, zase odejde. V těchto momentech je vhodné zaměstnat se nějakou činností, snažit se odvést myšlenky jinam. Proto je více než rozumné přehodnotit výběr přátel a vůbec lidí, se kterými se budete v příští době stýkat, jelikož udržet abstinenci mezi lidmi co něco užívají je prakticky nemožné a vždy je to jen otázkou času, kdy osoba, která se o abstinenci pokouší, selže. Také zlikvidovat zásoby drog, pokud nějaké máte.
Dále bych doporučila zbavit se všeho, co k drogové minulosti patří a zbytečně si tím nevyvolávat vzpomínky. Neledovat filmy s drogovou problematikou, neprohlížet fotografie, nekontaktovat lidi z drogového prostředí, neposlouchat hudbu spojenou s užíváním atd...
Úplně nejrozumnější je využít odbornou pomoc. Dnes již existují i jiné formy péče, neznamená to, že se nutně musíte někam nechat zavřít. Můžete se dojít někam poradit, promluvit si o tom co prožíváte, možná byste poté v tom co se s Vámi děje a ještě nějaký čas bude dít, lépe orientovala a možná by se Vám pak i lépe zvládali rizikové situace.
Kontaktní centra pro uživatele drog nabízí poradenské služby bezplatně, nezávazně, lze přijít kdykoliv během provozní doby bez objednání a není třeba se něčím prokazovat, můžete tedy služeb využít zcela anonymně. Nechcete to přece jenom zkusit?
Pokud byste měla zájem o kontakt, napište!
S pozdravem, MK