Dopady užívání na emoce a sexualitu
melancholik
Dobrý den,
Občasně užívám psychostimulanty (obvykle ve stresu, pomáhají mi se soustředit) a benzodiazepiny (většinou tím zhasínám ty stimulanty, abych byl pak schopný usnout).
Ze stimulantů používám většinou pervitin, přibližně 1x týdně až 1x za dva měsíce, v několika dávkách cca 200-800mg celkem. V minulosti ještě používal ritalin jako náhradu, ale k němu teď už bohužel přístup nemám. Z benzáků teď používám neurol, předtím lexaurin.
Vím, že taková kombinace je zhruba tak zdravá, jako skok do Macochy, proto se to snažím kompenzovat - dopuji se vitamíny, minerály a aminokyselinami, pokud možno se vyhýbám alespoň alkoholu a kouření, snažím se zdravě stravovat, a podobně.
Co mě ale taktéž zneklidňuje, jsou údajné dlouhodobé dopady na osobnost člověka. Četl jsem například, že tak jako amfetaminy akutně způsobují hypersexualitu, tak dlouhodobě naopak snižují libido. Dlouhodobým následkem užívání benzodiazepinů je pro změnu citová oploštělost. Přesněji asi obojí způsobuje obojí a dohromady se riziko zvyšuje.
Zajímalo by mě ale, jaké je to riziko v mém případě a za jak dlouho lze očekávat znatelné nevratné změny? Koleduji si v brzké době o to, že se stanu asexuálním a bezcitným? A jsou také nějaké způsoby, jak tyto změny zmírnit kromě abstinence? Poprvé po dlouhém čekání a snažení jsem si našel první vážný vztah, možná by byla škoda kvůli tomuhle o něj přijít...
Předem děkuji za odpovědi.

Odpověděl: Bára Orlíková
Zdravím Vás,
chápu Vaše znepokojení, nicméně takto přes internet se dá dosti těžko posoudit,zda a kdy Vaše občasné užívání stimulantů a/nebo benzodiazepinů bude mít nějaké takové následky. To by se nedalo takhle na dálku odhadnout, ani kdybych měla víc informací o Vašem věku, zdravotním stavu...
A zrovna ten druh následků, které uvádíte, možná ani nepatří mezi ty nejvážnější. Rozvoj závislosti nebo nějakých dlouhodobých potíží, zejména psychického charakteru (v případě stimulantů zejména dopady na psychické zdraví ve smyslu toxické psychózy a přetrvávající psychotická porucha), bych považovala možná za závažnější. I když samozřejmě nechci zpochybňovat, že by mohlo dojít i k poruchám sexuální funkce nebo k poruchám prožívání (Vámi zmíněná citová oploštělost). Patrně by k tomu ale došlo po dlouhodobém a intenzivním užívání. Nemyslím, že by se jednalo o "asexualitu", ale spíše o potíže ve smyslu vykonat sexuální akt, i když snížení libida se může objevit také. Psychické potíže i potíže v sexuální oblasti bývají ale obyčejně vratné, nikoli irreverzibilní, zvláště po občasném užívání.
Horším důsledkem pro Váš vznikající partnerský vztah by spíše mohlo být samotné užívání návykových látek - nejsem si jistá, jestli partnerka pro něj bude mít pochopení a zda bude mít pochopení pro to, že byste byl třeba v její přítomnosti pod vlivem těchto látek.
Pokud píšete, že máte z dopadů braní amfetaminu a benzodiazepinů obavy a zajímáte se o to, jak je zmírnit či jim předejít, tak to je myslím krok dobrým směrem. Píšete také, že se snažíte omezit negativní dopady tím, že se vyhýbáte alkoholu, kouření... Jistě by byla škoda přijít o partnerský vztah kvůli tomu, že berete nějaké jiné návykové látky, což lze považovat za ohrožující pro Vás z mnoha důvodů, a partnerským vztahům to obyčejně také neprospívá.
Nemám pro Vás asi v tuto chvíli moc jiných doporučení, než užívání omezit, případně se ho vzdát. I když vím, že to nemusí být jednoduché a že tato rada asi není to, co byste uvítal.
Uvádíte, že amfetaminy berete v okamžiku, kdy jste ve stresu, abyste se lépe soustředil, a benzodiazepiny v podstatě pro zmírnění účinku amfetaminů (předpokládám, že se jedná hlavně o nespavost apod.). Tak mě napadá, zda by se nedal ten stres nějak eliminovat, případně se ho pokusit zvládnout nějakým jiným způsobem. Často to bývá tak, že lidi, kteří jsou úzkostnější, citlivější, se sklony k depresím, tak mají tendenci krotit své obavy a stres pomocí návykových látek. Nevím, zda se Vás to týká, možná by nebylo od věci se zamyslet nad tím, v jakých situacích se u vás tendence brát ty uvedené látky objevuje, jak dlouho u sebe stavy, které Vás nutí něco užívat pro posílení, pozorujete, jaká já Vaše historie v tomto ohledu. Možná by pomohlo si o tom promluvit s někým z profesionálů. Teď máte navíc důvod, proč se tím zabývat důkladněji, a to je Vaše snaha udržet začínající partnerský vztah.
Třeba by právě teď byla ta chvíle, kdy by stálo za to se na to podívat víc, případně s nějakou odbornou psychoterapeutickou podporou, a zamezit těm negativním důsledkům, kterých se tak obáváte.
Držím palce, a dejte vědět, pokud byste třeba o nějaké odborné pomoci uvažoval, mohla bych Vám doporučit někoho z kolegů v regionu, odkud jste.
Bára Orlíková