léčebna
tojejedno
Dobrý den,
přemýšlím o tom, že bych šla do léčebny, jelikož jsem závislá na heroinu. Jenže kamarádka, která již v léčebně byla, mi říkala, že na detoxikačním nepodávají nic jiného než jen nějaké léky na uklidnění. Z toho mám dost strach. Párkrát jsem měla abstinenční příznak a opravdu to nechci již nikdy prožít. To opravdu není možné, aby v léčebně podávaly po dobu detoxikace nějaké léky, které abstinenční příznaky potlačují? Jako třeba metadon či subutex?
Děkuji za odpověď

Odpověděl: Amrit Sen
Zdravím Vás,
vážím si Vaší důvěry, dobře že píšete.
Navrhuji si především vyjasnit pojmy, než se dostaneme k tomu, o co Vám vlastně jde. Detoxifikace a léčba jsou dvě věci. Detoxifikační oddělení a místo, kde probíhá léčba závislosti, ať už jde o psychiatrickou léčebnu, či nemocnici, nebo terapeutickou komunitu, či případně stacionární, nebo ambulantní program, probíhají většinou na různých místech, často v odlišných zařízeních. Detox, sám o sobě, k léčbě závislosti na heroinu nestačí. Je to startovní krok, podmínka k vstupu do léčby, do které klient, pacient, musí nastupovat čistý, nejen bez zbytků drog v organismu, ale také orientovaný a po zdravotní stránce stabilizovaný, aby mohl v programu a terapiích vůbec začít fungovat.
Náhrada opioidů, jako heroinu a podobně, za jiné, sice legální, méně euforické drogy, při kterých člověk zůstává orientovanější, se nazývá substituční léčba. K vstupu do substituční léčby detox nepotřebujete, protože zůstanete, v lepším případě kontrolovaně, non-stop intoxikovaná.
Substituční léčba pomáhá především v tom, že klienti těchto programů nejsou nuceni si obstarávat prostředky pro získání drog nelegálně, trestnou činností, mohou často začít chodit do práce, apod., což jsou sice pro život obrovské bonusy, ale přestože se nazývá léčbou, jejím výsledkem, zpravidla abstinence nebývá.
Nevím, kde bydlíte, ale pokud jste z Prahy, nebo většího města, víte nejen z ulic, jaká je realita. A jaké výsledky substituční léčby, z pohledu druhé strany mince, také mohou být...
To znamená, jestli skutečně toužíte po změně a máte za cíl držet ve vlastních rukou svůj svobodný, plnohodnotný život, měla byste přijmout, že podstoupíte detoxifikaci, samozřejmě pod odborným, lékařským dozorem, kde Vám, pomohou tak, aby trápení bylo co nejmenší, ale nejspíš bez opioidů. Postup detoxifikace, je u každého pacienta individuální. Může začít i vysnižováním opioidů, pokud by šlo o život, nebo bylo ve hře možné selhání tělesných funkcí, organismu, či riziko trvalých, nebo dlouhodobějších následků.
Píšete, že jste na heroinu závislá, to znamená, že máte li se dočkat šťastých výsledků léčby, přijměte za své, že půjde o běh na delší trať: Detox + pobytová léčba, buďto ve zdravotnickém zařízení, nebo nejlépe v terapeutické komunitě + dlouhodobé doléčování, které je nedílnou součástí léčby a jehož podcenění znamená radikální omezení šancí na dlouhodobější úspěch.
Doléčování probíhá tak, že v době, kdy klient, pacient, řádně ukončil pobytovou léčbu, nastoupil po uzavření řádné pracovní smlouvy do zaměstnání v místě svého příštího bydliště, ještě minimálně 3,5 měsíce dochází jednou týdně na doléčovací skupiny, kde už neřeší tolik svoji abstinenci, ale čerpá zkušenosti, sílu a podporu, učí se nacházet "nové" radosti i zvládat případné strasti tak, jak je běžný, každodenní život přináší. Zpravidla využívá na čas nabídku chráněného bydlení, aby byl přechod z léčby do běžného života postupnější a bezpečnější.
Doporučuji Vám zajít do nejbližšího kontaktního centra, nebo jakékoli adiktologické služby, poskytující poradenství, kde můžete vše, nejen o detoxu a léčbě, naprosto nezávazně, s odborníky, zdarma i anonymně, do podrobna probrat. Získáte pochopení, respekt, podporu, potřebé kontakty a informace.
Jak můžete kontakty na zařízení a organizace, ve Vašem okolí i na území celé ČR, podle oblasti a typu služby vyhledat sama, se dozvíte na našich stránkách, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Stačí takto?
Kdybyste se potřebovala ještě na něco doptat, kdykoli napište.
Přeji Vám vše dobré, hodně štěstí,
Amrit Sen.