Strach o děti sestry
Darina
Dobrý večer,
prosím o radu. Mám sestru, která vychovává dvě malé děti (2 a 5) a bohužel se nám potvrdilo dlouhodobé (min. půl roku) užívání pervitinu a gamblerství. Má spousty dluhů. Do práce (barmanka) zatím chodí (pracuje 18 hodin denně). Její přítel a otec dětí je cizinec, velmi dobře zajištěný, který tráví měsíc doma a dva měsíce mimo republiku v práci. Vše tedy i včetně chůvy platí on. Když je v cizině, chodí k nim domů různé \"existence\" spojené drogami. Ještě v době, kdy s námi sestra komunikovala, jsem u malé neteře ve skříni našla k použití připravený \"asi\" pervitin na zrcátku. Mám strach o děti, s ohledem na to, co se děje v nepřítomnosti otce u nich doma. Se sestrou není řeč, nezvedá telefony, všechny příbuzné odepsala. Utrácí velké množství peněz, prodala šperky, klavír, vybrala dětem spoření, nabrala si spoustu půjček. Jak se můžeme zachovat? Co můžeme dělat? Jak máme postupovat? Jak dokázat, nejen jejímu příteli, ale i soudu (viz níže), že užívá drogy, že je nebezpečná nejen sobě (znatelný úbytek váhy, agresivní chování a přílišná zátěž v práci), ale i dětem, kdyby se s ní cokoliv stalo (přebrala by, zkolabovala, event. jim ve slabé chvíli ublížila)?
Její přítel si již najmul právníka, protože chce žádat o děti do střídavé péče s námi (kvůli jejím dluhům a nepříčetnému chování, spojené se špatnou výchovou dětí – děti jsou na svůj věk velmi nevyspělé, nikoli díky svému IQ). Mám obavy, že tyto důvody soudu stačit nebudou (je cizinec, zdržuje se doma pouze třetinu z roku), i když děti miluje a všemožně se stará, přičemž ten nejhlavnější a nejzávažnější důvod k odebrání dětí nevím jak dokázat (netuším, zda soud může nařídit testy na drogy z vlasů, protože při rychlosti našich soudů by jiný druh testů vyšel nejspíš negativní).
Velmi děkuji za rychlou odpověď a cennou radu.
S pozdravem
Darina

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
zdá se, že jste pevně rozhodnuti udělat co nejvíc pro dobro sestřiných dětí, a to je myslím v tuto chvíli dobře. Pokud jste Vy i její partner přesvědčeni, že na ně má velmi špatný vliv a neprospívá jim být v její domácnosti, pak byste měli postupovat co nejvíc společně. Bude třeba postupovat velmi opatrně, a to především zase kvůli dětem, aby ze soudu a všeho okolo nevzniklo pro ně víc potíží než dobra. Nejlepší by bylo jít se předem poradit k některému odborníkovi, např. do některého z center, zabývajících se pomocí rodinám závislých. Ideálně pokud byste přišli se sestřiným partnerem. Mohli byste udělat podrobný plán, jak postupovat. Testy na drogy, i z vlasů, může soud nařídit, je to ale jen jedna z mnoha možností.
Pokud byste měli zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně.
Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)