Přítel a marihuana
Gáby
Dobrý den, jsem už trošku zoufalá, proto prosím o radu. Mám přítele, je mu 25 let, marihuanu kouří už od nějakých 15. Jsme spolu 2 roky, kouří ji denně. 99% jeho přátel kouří marihuanu, takže si svět bez trávy už neumí představit, přišel by tím údajně i o kamarády. Hulí, protože mu to přináší pohodičku,rád si to zapálí a dá se do svýho \"klídečku\",jak říká. Studuje tělocvik a techniku, navazující Mgr, je šikovnej, pracovitej, má přehled, není to žádnej povaleč. Občas je docela náladovej, protivnej, vznětlivej, ale to možná proto, že takový asi je, nechci vše házet na trávu. Vím, že mě fakt miluje, ale pokud bych mu dala na výběr, s trávou prostě nepřestane. Nechce se o tom už ani bavit, nic. Ani to neomezí. Nejde mi to na rozum, PROČ.. Jde mi hlavně o to, že s ním chci třeba plánovat budoucnost, někdy miminko, bojím se, že nikdy nepřestane, že to nedokáže, že mu to ovlivní jak mozek, spermie, že ho postihne nějaká neuróza..Hodně mi to leží v hlavě a nedokážu se přesto přenést. Jsem u jeho kamaárů za furii, která mu to zakazuje, jsem sama proti všem, jeho otec to neví (žije jinde, ale asi by ho zabil), jeho matka není moc průbojná a hlavně to neřeší, sama na tom není psychicky dobře, stará se o nemocnou maminku a tatínka. Přítel už pár let bydlí sám v bytě, kde bývám s ním..Poslední dobou se hádáme víc a víc a vím, že pokud JÁ to nezačnu akceptovat, nemá to cenu. Mám ho fakt ráda, vím, že není žádnej feťák, ale tu trávu si rád dá.. Co mám dělat :/ A co je pravdy na tom všem?.. Je snad normální hulit ji každý den 20 let bez následků? Nebude to horší a horší, nemožné pak přestat? Potřebuju asi přesvědčení od někoho zkušeného, že to není tak hrozný a že se tak dá žít.. abych se uklidnila a zkusila to respektovat..ale je to fakt těžký. Moc děkuju za přečtení toho mého slohu a za nějakou radu. Budu Vám strašně vděčná.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
strašně ráda bych Vám řekla nějakou jasnou radu, jasný názor, podle kterého byste se mohla rozhodnout odejít, neb naopak pustit všechno z hlavy a být s přítelem bez hádek. Bohužel to není tak jednoduché. Pravda je, že marihuana je v tomto směru mezní záležitostí. Stejně jako někdo dokáže celý život po troškách popíjet bez následků, jsou lidé, kterým to jde i s marihuanou. Pak je ale spousta takových, u kterých se najednou - a třeba po mnoha letech - následky projeví. Nikdy předem nevíte, do které skupiny kdo patří.
Co se týče reprodukce, opravdu byla prokázána u dlouhodobých kuřáků THC nižší kvalita spermií. To ale neznamená, že přítel nemůže mít děti. Jde jen o průměr, o pravděpodobnost. Spíš bych to brala tak, že kdyby se Vám v budoucnu nedařilo otěhotnět, zvažovala bych to jako jednu z příčin.
Marihuana samozřejmě ovlivňuje psychiku, krátkodobě i dlouhodobě. Intenzivní kuřáci mají vyšší riziko propuknutí potíží typu deprese, úzkosti, psychotická onemocnění. Ale zase, je zde spousta faktorů, hlavně rodinná dispozice.
Přestat je možné kdykoliv, obvykle se tak stává v nějakých přelomových životních situacích, kdy člověk buď zjistí, že mu marihuana už do života nepasuje, nebo životní styl s ní spojený začne vyloženě vadit. Typicky to bývá při nástupu ze školy do práce, kdy se často mění i sociální okolí. Potom také se založením rodiny, při projevech prvních potíží s ní spojených apod.
Zdá se, že teď žijete ve vztahu tři, vy dva a tráva, a je teď spíš na Vás, jestli to snesete. Protože, jak sama píšete, přítel by si asi vybral drogu...
Když byste si chtěla celou situaci lépe ujasnit a vše probrat, bylo by to nejlepší osobně, v některém z center, která nabízí pomoc blízkým uživatelů.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně.
Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)