Marihuana
Robin
Dobrý den.
Byl jsem s přáteli před dvěma týdny v Amsterdamu. Nejsem pravidelný uživatel marihuany (1x za 3 měsíce např.). Po 3 dny jsme tam kouřili jejich marihuanu a neměl jsem z toho žádné špatné stavy. Zhruba po 2-3 dnech příjezdu mi začaly problémy jako zrychlený srdeční tep, tlak na hrudi, depersonalizace, točení hlavy, bolesti hlavy, úzkost, nespavost aj. Něco jsem se snažil dohledat na internetu, že to takto může zapůsobit na lidi s citlivou psychikou, což pravděpodobně jsem. Problémy stále přetrvávají v různých návalech během dne. Je to druhý týden a začínám být nervózní, že to nepřestane odeznívat. Začal jsem to řešit přírodní detoxikací organismu (již třetí den) a chci se zeptat, zda to bude postupně odeznívat a jak tyto nepříjemnosti rychleji potlačit? Děkuji za odpověď.

Odpověděl: Amrit Sen
Robine, zdravím Vás.
Díky za důvěru a upřímnost, dobře, že píšete. Potíže, které popisujete, mohou s předešlým užíváním souviset, ale také nemusí. Pokud ano, nejde o nijak vzácný jev.
Každý člověk je jedinečně nastaven a drogy na něj mohou působit různě, s nejrůznějšími následky. Stavy a potíže, které popisujete, se nejčastěji projevují u lidí, kteří v sobě nosí, z nejrůznějších důvodů, předpoklady k psychickým poruchám. Těm pak marihuana, ale i jiné drogy, zejména halucinogeny a psychostimulanty, mohou způsobit psychické poruchy, dokonce nastartovat psychická onemocnění, které by se jinak nemusely projevit. Ze závažných onemocnění tohoto typu, se pak takový člověk nemusí úplně uzdravit do konce života, byť by se léčil, dokonce ani tehdy, kdyby nadobro žádné drogy neužil.
Že jste doposud podobné potíže po užití marihuany neměl, neznamená, že mezi ohroženou skupinu nepatříte. Počítejte s tím, že se podobné potíže nemusí, ale spíš mohou, po užití, zejména zmíněných typů drog, dostavit kdykoli. Riskoval byste, že se zblázníte, podobně jako řada lidí, zalékovaných psychiatrickými léky, s opakovanými pobyty v psychiatrických nemocnicích, kteří ztratili schopnost navazovat přátelské i partnerské vztahy, chodit do práce, studovat a bavit se. Nezřídka, jako doživotní invalidní důchodci.
Nechci Vás strašit, s velkou pravděpodobností, pokud se budete drogám vyhýbat, doporučuji alespoň pro tento čas i alkoholu, ale třeba i kávě, se Váš stav v horizontu dní srovná. Vyhýbejte se stresu. Odpočívejte, naplánujte si příjemné, bezpečné činnosti. Zkuste čaj z meduňky. Zklidňuje a večer pomáhá i s usínáním, k dostání ve všech lékárnách i běžných obchodech.
Kdyby měly potíže pokračovat, vyhledejte odbornou pomoc. Nejlépe psychiatra - adiktologa, který má s prací s pacienty s psychickými potížemi v souvislosti s užíváním drog, zkušenost. Zajít můžete i k spádovému psychiatrovi, i tomu byste ale měl otevřeně povědět o všech okolnostech, které by mohly s potížemi souviset, aby se mohl dobrat správné diagnózy, případně zahájit vhodnou terapii. Nebojte se "kápnout božskou", nikdo Vám hlavu neutrhne.
Další možností je kontaktovat, nejlépe telefonicky, pracovníky nejbližší odborné služby, která pracuje s uživateli návykových látek a nelegálních drog, a domluvit si včas termín schůzky. Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Nesejde na tom, jestli půjde o kontaktní centrum, adiktologickou ambulanci, nebo AT poradnu.
Získáte podporu, pochopení, odbornou pomoc a užitečné informace. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušený odborník doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, abyste byl co nejdříve fit. Zároveň Vás upozorní na chyby, kterých byste se měl vyvarovat, případně Vám poskytne další kontakty na specialisty, se kterými můžete bez obav otevřeně hovořit. Že jste služby vyhledal, se nikdo nedozví.
Uvidíte, že se Vám uleví.
Když napíšete, ve kterém, nebo poblíž kterého většího města bydlíte, rádi Vám obratem kontakty na odborníky a služby v dosahu, pošleme.
Jak můžete kontakty, podle typu služby a oblasti, vyhledat sám, se dozvíte na stránkách naší poradny, v rubrice Kontakty: http://www.drogovaporadna.cz/kontakty.html
Kdybyste ještě něco potřeboval, napište. Ať jste brzy v pořádku, držím palce, hodně štěstí,
Amrit Sen.