drogy
daniela
U priatela som nasla biely krystalicky prasok, neviem o co ide o drogach nemam ani sajnu, avsak iste veci mi nedavali vyznam tak som zacala hladat a nasla som. Okrem toho nachádzam často uzke plastove tubicky s uzáverom, maju zvláštnu arómu jedna sa podoba arome tabaku a druha je aromaticka nie je to nepríjemná vôňa, naco to slúži? Zaujímalo by ma, ci môžem byť nejako ohrozená, pri pohl.styku s partnerom? Mala by som prestat? Viem, ze ihly neznáša, stopy po ihlach rukách žiadne, často ho svrbi nos, vlastne denno denne s nim manipuluje, je to aj tym ze mal kedysi operaciu v oblasti nosa, presekavali mu tam nejake kosticky ma zhoršeny cuch, a rinitidu...co sice moze byť pravda, avšak moze to byt aj kamufláž na to ze drogy šnupe, neviem či to je správny výraz. Ako by som mala postupovať? Som s ním pol roka a záleží mi na tom, aby bol v poriadku, avšak som ochotna vzdať sa toho, aj jeho pokiaľ pôjde aj o moje zdravie. Dakujem za odpoved alebo radu.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
takto na dálku není možné určit, jakou drogu - a jestli vůbec nějakou  jste u přítele našla. Příznaky, které popisujete, mohou odpovídat šňupání pervitinu nebo kokainu, také ale nemusí. Opravdu by nebylo správné dělat unáhlené závěry.
Pokud by přítel drogu užíval nosem, pak by to pro Vás neznamenalo žádné přímé ohrožení při pohlavním styku. Ovšem je třeba říct, že u uživatelů drog se častěji vyskytuje promiskuitní chování a je tedy otázka, jestli si můžete být jistá, že neměl nebo nemá i jiné, rizikové partnerky.
Větší riziko bych případně viděla v psychickém stresu, který s sebou nese soužití s uživatelem drog.
Bylo by možná na místě zajít se poinformovat a poradit a utřídit si myšlenky osobně do některého ze zařízení, která poskytují pomoc blízkým uživatelů.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně.
Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)