Marihuna v těhotenství
Lili
Dobrý den, kamarádka je v 6 měsíci těhotenství a občas si zakouří THC. Chtěla by vědět, zda by mohl doktor na ultrazvuku poznat, že těhotná den předtím kouřila trávu ? A můžou jí bez souhlasu udělat testy na Thc? Předem děkuji za odpověď. Hezký den.

Odpověděl: Zbyněk Oktábec
Dobrý den,
děkujeme za dotaz.
Lékař samozřejmě pomocí ultrazvuku nepozná, co koluje v těle matky a tedy i v tělě nenarozeného plodu. Může si však všimnout odchylek v obecné rovině, jako je velikost nenarozeného plodu, aktivita atd., kterou užívání návykových látek, tedy i marihuany může a ovlivňuje.
Lékař může při podezření na užívání návykových látek požadovat toxikologické vyšetření, u kterého není potřebný souhlas pacienta, což je odlišné např. u testování na HIV, u kterého je nutný souhlas odebíraného pacienta. U rodiček, které nebyly v předporodní péči a v průběhu jejich těhotenství je žádný lékař nesledoval, se toxikologické testování provádí automaticky a to zejména kvůli OSPODu (Orgán sociálně-právní ochrany dětí), který posléze rozhoduje, zda je možné/vhodné nechat dítě v péči matky apod.
Nikdo Vaší kamarádce nemůže nic nakazovat, pravděpodobně je již dospělá a rozhoduje se pouze sama za sebe, ale osobně si myslím, že pokud je Vaše kamarádka těhotná, tak by si měla velmi rozmyslet, jestli chce svému nenarozenému dítěti škodit užíváním marihuany v těhotenství a jestli chce nadělit svému, ještě nenarozenému, dítěti takovou "nálož" hned z počátku jeho existence...
Stačí to takto?
S pozdravem
Dr. Zbyněk Oktábec