Přítel bere drogy
Karolina
Dobry den, chtěla bych se zeptat a potřebovala bych odbornou pomoc. Mam přítele, jsme spolu dva roky. Po dobu celých dvou let mi lhal a bral drogy, až vcera se mi k tomu přiznal. Rozešla jsem se s nim, protože nechci žít s fetakem. On mi ale porad říká, ze potřebuje moji oporu a moji pomoc, a ze doufá ze mu pomohu. Zklamal me a i svoji rodinu. Nevim jak mu mam pomoct.. Mam k němu ted takový odpor, ze nevim co mam dělat.. Nechci aby ty drogy bral. Ale ja nemám na to žít s člověkem který fetuje. Chtěla bych od vás pomoci s tím, co mam dělat. Mam mu nějak pomoct? Jestli ano tak jak.. A nebo se na nej mam jednoznačně vykaslat a žít dal svůj zivot? Opravdu nevim.. Dekuji za vyslechnutí a doufam, ze mi co nejlépe pomůžete a poradíte. Dekuji s pozdravem K.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
pokud se rozhodnete přítele podpořit, pak se vydáváte na složitou a možná dost dlouhou cestu. Nikdo to od Vás nemůže požadovat, ani morálně ani jinak. Ale chápu i důvody, proč to možná chcete udělat nebo aspoň zkusit. Pak by Vaše pomoc měla mít nejlépe formu skutečně jen morální podpory. Vy se za přítele nemůžete léčit, nemůžete za něj abstinovat, nemůžete za něj řešit důvody, proč začal brát. To všechno musí udělat on, nejlépe s odbornou pomocí. Vy ho můžete psychicky podporovat a v případě, že se drog zbaví, zvážit, jestli se k němu budete chtít vrátit. Otázka je, kolik toho ještě nevíte, např o jeho dluzích, zdravotním stavu apod.
Můžete si dát určité podmínky, za kterých s ním vytrváte, alespoň na dálku (dočasně), je ale třeba být schopná je vyžadovat. Pokud byste např. řekla, že musí nastoupit alespoň ambulantní léčbu, pak z toho necouvnout.
Pokud byste si chtěla ujasnit podrobněji, co a jak, můžete se obrátit osobně na některé z center nabízejících pomoc příbuzným uživatelů.
V případ zájmu se můžeme domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)