Jak ještě pomoct?
Vít E.
Dobrý den
Píšu to na mobilu omlouvám se za chyby.
Jsem bývalý narkoman a byl jsem pres rok čistý teď občasné úlety které jsem omezil na jeden den v měsíci kdy si slehnu ale už pouze nosem. Dle mě s tím nepřestanu nikdy jen to víc či min omezím.
Ale k dotazu : mám přítelkyni Teda teď možná byvalou a díky ní jsem s perníkem prestal moc si ji za to vážím, ale před asi rokem jsem zjistil že mě začala podvádět což samozřejmě nechtěla přiznat i kdybych snad donesl fotky. Ja situaci řešil bohužel tím že jsem si slehnul a šel hrát automaty...
Když vyprchaly účinky vrátil jsem se k ní a dělal že se nic nestalo ... Pak jsem si všiml že začíná mít příznaky z perníku (na 100% to poznam). Samozřejmě vše popirala.
V tu chvíli jsem cítil že bude zle... Začal jsem znova brát kvůli tomu ze jsem potřeboval víc času a informací o přítelkyni kde se pohybuje a s kým když není semnou. Zjistil jsem že jsem to neměl dělat, čím víc jsem ji nepoznával a byl zklamaný -zjistil jsem nejednu nevěru ale stykani s uživateli možná i sex za peníze či pervitin-.
Vím že každý normální člověk takovou kopne do pr** a nechá to. Ale ona mě dostala z velkych sraček (i když teď jednou nohou jsem zpět) a myslím že ji to dluzim ji dostat z toho ven...
Začaly ji totalne schyzofrenicke stavy -celý den je jak dokonalá žena lepší neznam, ale když jsem ji doprovodil domů ale že spát spolu nebudeme protože jistě ví proc, tak se změnila během sekundy za totálního magora co není schopný slova tříska vším o zem není schopna slova, brečí a třepe se atp. Toto ji vydrží tak asi půl hodiny možná hodinu pak potřebuje klid nebo jde pryč (tuším že pro perník) a vrací se opět hodná a přítulná ... Jednou me bodla nožem a to mi dalo velký signál zpřísnit můj postoj k ni... Tyto stavy mívá teď často ... Tak jednou týdně... (Dle me je to cca 2.-3. den po poslední dávce perníku) zkusil jsem už být na ni hodny, zly, choval se jak ke kurve, pak zase výlety a jiná zábava co pomáhala mě hory kino sport atd... Nic už ji nebaví a nebo za chvíli přestane bavit. Už přepíná často i to např.: \"Jdu ven do parku, ale co tam že ?\"
Jde tim směrem zastaví se a jako by zapomněla kam šla rozhlédne se a jde jiným směrem ... Vetšinou pro drogy ... Nevím za co to kupuje nemá peníze nikdy u sebe (je mi to jasné). Nechodí ani domů ani když se nastavila pravidla ... Vše konzultují s její matkou ta ale sama už neví co s ní a začala se jí bát a teď ji nechce doma. Jelikož mě napadla nožem tak já rovněž ne. Ne že bych se jí bál ale ať si je vědoma co udělala.
Někdy se neukáže několik dní (2-4) pak přijde za matkou sthana unavená.spinava .. mě je to jasné co dělá dalo by se říct že ji stopuju kam chodí a co dělá ... Postupně ji to zatrhavam tím že s uživateli promluvim vysvětlím jim co dělá atd ... Začalo to pomáhat protože moc dveří už se jí neotevře ale bohužel čím víc \"jejich pratel\" \" zrusim \" tím víc ona projevuje agresivitu a schyzu ... Úplně magori ... Vím že už s ni vztah nebude možný -hnusi se mi - ale prostě ji něco dluzim a potřebuju ji pomoci. Už jsem zkusil vše kromě psychiatrie tam chce ale pokaždé uteče... Její matka to už asi vzdala ale já ještě ne. Bere 2 roky asi a myslím ze není až tak pozdě ji pomoci. Brzy bude nebezpečná okolí (bodla mě) a poté i sobe.. bývá nepricetna a naschvál dělá to co je ji zakázáno pak přepne zpět a je uplne zlatá takova jakou jsem ji znal holka mých snů... Dají se sehnat nejake léky co by ji trochu napravili?? Určitě ale přes psychiatra že?
Jiná možnost mi nezbývá už jste mě napadli pouze vy tady že by jste mi poradili nechci ať skončí špatně jako já...
Děkuji

Odpověděl: Amrit Sen
Víte, zdravím Vás.
Vážím si Vaší důvěry, přiznávám, že chvíli trvalo, než jsem se zorientoval v tak obsáhlém dotazu, který Vás jistě stál úsilí a čas.
Než se pustím do odpovědí na řadu otázek, bude fajn, když si "srovnáme" některé důležité skutečnosti.
Píšete, že jste bývalý narkoman, byl jste rok čistý a v současnosti občas užíváte pervitin. To znamená, nezlobte se, že jste aktivním uživatelem návykových látek, podle toho, jak svoje užívání popisujete, závislý na pervitinu, možná koketujete i s dalšími závislostmi. Nesejde na tom, jak často, jakým způsobem a kolik užíváte, přes pocit, že máte svoje užívání pod kontrolou.
Ze zkušenosti víme, že je velmi těžké pomáhat komukoli, pokud nedokážu pomoci sám sobě. Ještě těžší je to v souvislosti s užíváním drog, navíc někomu, kdo o pomoc nestojí. Ano, lze se pokoušet motivovat závislého/ou ke změně, ale pouze v případě, pokud je motivovat čím a jak. Pokoušet se, aby někdo druhý přestal s drogami, když sám užívám, je naivní a poněkud zoufalá troufalost, bez šance na úspěch, byť můžete mít pocit, že na rozdíl od dotyčné, svoje užívání zvládáte. Tak to prostě nefunguje.
Nemám vůbec v úmyslu Vaše snahy a aktivitu devalvovat, že máte starost o někoho, kdo je Vám blízký, je pěkné, a je dobře, že jste napsal.
Vaše současná, či bývalá přítelkyně, stejně jako Vy, potřebujete pomoc. Odbornou podporu a pomoc. Patová situace je, že ani jeden z Vás po změně netouží a není nakloněn tomu svoje užívání řešit.
Možná, že se bude muset odehrát nějaký "průšvih", například v souvislosti s psychickými problémy, které dotyčná má, aby se "něco" užitečného mohlo začít dít. Bezpodmínečné to však není.
Vrátím se k Vám. Nejlepší, co můžete pro ex/přítelkyni udělat, je, že jí možná ještě předáte kontakty na odborníky, které může kontaktovat a stáhnete se. Ano, doporučuji Vám vystoupit z jejího života, protože dokud svoje užívání neřešíte, jste pro ni ohrožením, nebezpečím, a odpusťte ten výraz, potenciální zhoubou, byť to můžete myslet sebelépe.
Jiné by bylo, kdybyste ji nechal, ať žije, jak si vybrala, a léčil se. Pokud byste dokázal poctivým úsilím svojí závislosti nasadit ohlávku, dlouhodobě abstinovat a spokojeně žít, mohla by to být obrovská motivace ke změně nejen pro ex/přítelkyni, ale pro i pro další lidi, nejen toxikomany.
Když to shrnu, zkuste nechat dotyčnou na pokoji a postarat se především o sebe.
To může být nejužitečnější a nejnadějnější řešení pro tento čas, pro vás oba. Zapomeňte i na možnost, že byste se z drog měli případně dostávat spolu. Mohlo by jít o zbytečnou cestu do pekel.
Aby se věci ve Vašem životě mohly ubírat pozitivnějším směrem, stejně tak vztahy kolem Vás, začněte u sebe, a jednejte. Jsme připraveni Vás jakkoli podpořit a pomoci, bude li to v našich možnostech.
Doporučuji Vám kontaktovat některou službu, která pracuje s uživateli návykových látek, ve Vašem okolí. Nejprve si telefonicky domluvte termín schůzky a následně s jejími pracovníky situaci proberte.
Internetové poradenství má své limity, "výživnější" je vždy osobní kontakt. Získáte pochopení, podporu, pomoc a užitečné informace.
Tyto služby jsou bezplatné a mohou být poskytovány i anonymně. Při osobním pohovoru, po podrobnějším seznámení se situací, Vám zkušení odborníci doporučí konkrétní kroky, jak ji řešit, také jakých chyb byste se měl vyvarovat. Nikdo Vás nebude do ničeho tlačit, přemlouvat, natož nutit, se vším respektem k Vaší osobě i životnímu stylu, který jste si vybral. Půjde o zcela nezávazný rozhovor. Budete mít možnost, v případě Vašeho zájmu, vyjednat si další schůzku, nebo konzultace. Nesejde na tom, jestli zvolíte kontaktní centrum, AT poradnu, adiktologickou ambulanci, či pohovor s terénními pracovníky, působícími v oblasti, nebo některou podobnou službu.
Uvidíte, že se Vám po otevřeném rozhovoru, kdyby nic jiného, uleví. Získat ale můžete, budete li o to stát, mnohem více.
Kontakty na služby, kde se Vám, nebo (ex)přítelkyni, budou ochotně věnovat:
K - centrum Karviná
ul. Družby 1125
735 06 Karviná - Nové město
odpovědná vedoucí Kateřina Šutorková
Telefon: +420 596 316 808
Mobil:    +420737 643 314
E-mail: net.karvina@seznam.cz
Web: http://www.k-centrum.czweb.org/o_sdruzeni.htm
Kontaktní centrum - centrum drogové pomoci
Hřbitovní 12
736 01 Havířov
Telefon: +420 596 884 854
Mgr. Michal Fabian, DiS.
Web: www: http://www.ssmh.cz/
Kontaktní a poradenské centrum Renarkon Frýdek-Místek
Malé náměstí 104
738 01 Frýdek-Místek
Telefon: +420 558 628 444
Mobil: +420 606 694 244
E-mail: kcfm@renarkon.cz
Web: http://www.renarkon.cz/cs/kontaktni-centrum-frydek-mistek/leve-menu/kontaktni-centrum-frydek-mistek
K-centrum Orlová
Energetiků 940, pavilon A
735 14 Orlová Lutyně
Telefony: +420 596 511 074 - 1. kontakt
+420 604 711 301 - vedouci
+420 602 820 474 - služba
+420 603 100 558 - streetworker
E-mail: k.centrum@ssmo.cz
Web: http://k-centrum-orlova.webnode.cz/
Kontaktní centrum Renarkon Ostrava
Zengrova 69
703 00 Ostrava -Vítkovice
Telefon: +420 595 627 005
Mobil: +420 602 670 789
E-mail: kcova@renarkon.cz
Kontaktní osoba:
Bc. Beáta Oravcová - vedoucí centra
E-mail: vedkcova@renarkon.cz
Web: http://www.renarkon.cz/cs/kontaktni-centrum-ostrava/leve-menu/kontaktni-centrum-ostrava
Přeji Vám i (ex) přítelkyni vše dobré,
hodně štěstí, Amrit Sen.