THC
máma
Dobrý den, syn stále častěji kouří marihuanu. Je mu 17 let, přidal se k partě, ve které pijí alkohol a hulí. Poradíte mi, jaké zákonné možnosti mám? Domlouvat mu, zavírat ho doma a podobně, je k ničemu, buď uteče nebo si něco sežene a tajně to vyhulí někde po cestě do školy nebo ze školy. Chodím do práce, nemohu s ním být 24 hodin. Býval velmi úspěšný student, dobrý ve sportu a v podstatě všem, co dělal.Zatím v podstatě aspoň nezanedbává školu, na sporty se vykašlal, stále jen slibuje, že bude v pohodě, že je čistý, ale vím od okolí, že lže. Na testy si shání moč od kamaráda, když mu chci otestovat sliny, ztropí scénu - skutečně ho při jeho výšce a síle nemohu násilím přinutit, aby se nechal otestovat. Okolí mi tvrdí, že z toho \"vyroste\", ale tohle už není jednorázová zkušenost a já nevěřím, že sám přestane. Mohu ho nějak přinutit, aby chodil na testy třeba do K-centra nebo jinam? Poraďte, prosím, nešťastná máma

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
pokud ještě syn není plnoletý, můžete požádat o přijetí do léčebny i bez jeho souhlasu. Je to ale poměrně ošemetné, podobně jako Vámi už ozkoušené testy. V léčbě je třeba alespoň minimální spolupráce, aby měla šanci na úspěch. Navíc ty úspěšnější, tedy terapeutické komunity, vyžadují dobrovolný vstup nezletilého.
Určitě ale máte nějakou možnost, jak syna přimět ke změně chování, alespoň částečně. Obvykle když se změní nastavení v rodině, mění se i chování jejích členů. Není na to jednotný, obecný recept, je potřeba zvážit všechny okolnosti a podrobnosti celé situace a na to není po internetu mnoho prostoru. Doporučovala bych proto raději osobní návštěvu odborníka.
Pokud byste měla zájem, můžeme se domluvit na konzultaci v pražské Poradně pro rodiče, která funguje bezplatně, a když budete chtít, pak i anonymně. Více o našem zařízení najdete na http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html. Je možné objednat se telefonicky, mailem, nebo přímo zde prostřednictvím této Drogové poradny, když napíšete, jaké jsou Vaše časové možnosti.
Pokud je to pro Vás daleko a nevíte, kam se obrátit u Vás v okolí, napište prosím nejbližší město, kontakt Vám ráda zašlu.
S pozdravem
Jana Žáková (Justinová)