recidiva
arwen
Dobrý den, mám prosbu ohledně mého přítele, který opět začal pít. Po dlouhodobém intenzivním pití absolvoval opakovaně léčbu u Apolináře, kam docházel 2x týdně na antabus. Vždy když ho přestal brát začal velmi brzy pít znovu.Tyto se opakovalo 7x a léčba trvala téměř osm let.Později lhal sestřičce, že má dovolenou a ona mu dávala antabus domů, který samozřejmě nebral, schovával a bral ho pouze když měl strach že se napije. tuším, že ho i přepíjel a svému lékaři a vlastně i všem opakovaně lhal. V současné době tvrdí, že pije pouze 4 plzeňská piva denně, že to není problém, že to má pod kontrolou a že stejně nic nemá cenu. Stále lže, podle mého se bojí hlavně toho, aby o své pivo nepřišel. A můj dotaz - opravdu nevadí, že pije, jak tvrdí, opravdu zůstane jen u pár piv a bude to mít stále pod kontrolou? Jak argumentovat?
Pije po nocích, tajně, vše schovávává..v minulosti měl ohledně pití problémy v rodině, se vztahy i v zaměstnání. Užívá antidepresiva na deprese a panické úzkosti. Co mu poradit? Moc děkuji za odpověď. P.

Odpověděl: Jana Justinová
Dobrý den,
bohužel je dost typické, že lidé, kteří už zdaleka nemají nad alkoholem kontrolu, stále tvrdí, že se nic neděje a vše kontrolují. Dokonce tomu často i sami věří. Nicméně u člověka, který se opakovaně neúspěšně léčil ze závislosti není v podstatě reálné kontrolované pití, tedy dlouhodobé udržení nízkých dávek. I kdyby ano, čtyři Plzně už jsou více jak dvojnásobek takové "nízké dávky". Za tu se obvykle považují dvě desetistupňová piva. Kromě toho, přítel vykazuje i další znaky toho, že mu pití opět "ujíždí", např. to, že ho schovává, lže kvůli němu, není schopen se ho vzdát i přes viditelné problémy, které mu způsobuje v okolí apod.
Obávám se ale, že rozumovou argumentací nic moc nezmůžete. Ta je na závislost obvykle na počátku dost krátká, hlavně pokud takto argumentuje někdo blízký, např. partner. Pokud je přítel přesvědčený, že je vše v pořádku, ať zajde k Apolináři, kde ho znají, a popíše jim svoji situaci, uvidí, co mu na to řeknou. Myslím ale, že to tuší...