Pervitin závislá
Alena
Čau chci se zeptat, jestli jsem závislá na perníku,když uz rok a pul beru denně 3-4 nastrely do žíly.Myslím spis vim ze sem v pohodě,skoncim v pohodě,ale nechci jeste,az to bude závislost tak to zabalim .Ale lidi a nejaky odborný články me jakoby nevěří.Fetuje i syn a pritel,jsme v pohode,diky

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás, Aleno.
Míra pokročilosti závislosti nelze vyhodnotit tímto způsobem přes internet a bez osobního kontaktu.
Můžete využít jakékoliv Kontaktní centrum pro uživatele drog (bezplatně a anonymně) a svou situaci více probrat.
Máte pocit, že jste v pohodě, přitom užívá celá Vaše rodina. Nezlobte se, ale to mi v pořádku úplně nepřijde.
Nenechte se tímto ,,pohodovým" pocitem mást, jde o uměle vyvolaný pocit, který se s přicházející závislostí mění v dosti silné utrpení a drogy si začnou postupně vybírat svou daň. Většina osob, které se stali závislé a posléze se chtěli závislosti zbavit, se shodují na tom, že to za to vlastně vůbec nestálo. K užívání drog, potažmo závislosti, se váží nemalé problémy a to ve všech oblastech. Nejen poškození zdraví, psychiky, vytvoření návyku, kterého se nelehce zbavuje, ale i další potíže od narušených vztahů s rodiči, kamarády a dalšími blízkými.
Drogy a je jedno jakékoliv, jejich uživatele v jejich životech dosti omezují, dostávají se do jakési pasti, z čehož pramení další problémy jednak z frustrace, pocitu neschopnosti fungovat běžným životem plus potíže se zákonem, které mohou v samotném důsledku velmi ovlivnit další život a to nemilým a nepříjemným způsobem.
Zde vám kopíruju kritéria závislosti dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN):
MKN říká, že při závislosti má pro jedince užívání nějaké látky přednost před jiným jednáním, kterého si dříve cenil více. Jako centrální charakteristiku onemocnění označuje touhu (často silnou a přemáhající) užívat psychoaktivní látku. Touhu užívat drogy si jedinec uvědomuje (i když ji nemusí přiznávat) a snaží se často užívání kontrolovat nebo i zastavit. Obyčejně však neúspěšně.
Pro diagnózu závislosti je potřeba, aby byly v posledních 12 měsících přítomny alespoň tři z následujícího seznamu příznaků:
* silná touha a nutkání užívat látku
* potíže v kontrole užívání látky
* užívání látky k odstranění tělesných odvykacích příznaků
* průkaz tolerance (potřeba vyšších dávek drogy k dosažení očekávaného stavu)
* zanedbávání jiných zájmů a potěšení než užívání drogy
* pokračování užívání i přes jasný důkaz škodlivých následků užívání (depresivní stavy, nákaza virovou žloutenkou při injekční aplikaci, cirhóza jater při užívání alkoholu apod.)
Zkuste se na to podívat a upřímně si odpovědět, zda tyto kritéria splňujete. Pokud zatím ne, rozhodně bych to nebrala, jako skutečnost, která by Vás měla uklidnit. Spíše se pokuste zamyslet nad tím, zda riskování psychického a fyzického zdraví, případný sociální propad, vytvoření závislosti, pokud v ní ještě nejste a plno dalších potíží, které se ke konzumaci drog obecně, potažmo závislosti váží, zda Vám za to stojí...
Mějte se hezky, s pozdravem MK