Žloutenka
Amálka
Dobry den kdyby si někdo pichnul inzulinkou která je použita nekym kdo má žloutenku C ale inzulinka byla vypláchnuta tak jaké je riziko že nemoc chytí také?

Odpověděl: Amrit Sen
Amálko, zdravím Vás.
Děkuji za důvěru. Jestli se příhoda stala Vám, je dobře, že píšete.
Riziko nákazy tu samozřejmě je, ať už byla stříkačka vypláchnutá, či ne. Kromě žloutenek se píchnutím o jehlu použité stříkačky, můžete obecně nakazit i dalšími nemocemi, například HIV, nebo syfilis.
Jak na tom jste, ale bezpečně a se vší jistotou zjistíte až po 3 měsících od události, po inkubační době, nejlépe po provedení laboratorních testů z plné krve.
Pokud jste z Prahy a okolí, doporučuji Vám i tak co nejdříve zajít do pražského zařízení Remedis, nebo na infekční oddělení nemocnice Motol, kde Vás bezplatně otestují. Pokud jste odjinud, nechte si doporučení k testu napsat od praktického lékaře/ky.
Můžete se zdarma otestovat i v některém kontaktním centru, případně pracovníků terénních programů. Orientační testy mají sice vysokou spolehlivost, až 97%, ale stoprocentní pozitivitu, může potvrdit, nebo vyloučit, zas jen následný laboratorní test.
Podrobnější informace k žloutenkám, a dalším přenosným nemocem, najdete na stránkách naší poradny:
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci/hepatitidy.html
http://www.drogovaporadna.cz/drogy-a-nemoci.html
Přikládám info z kvalitně zpracovaného letáku terénního programu Magdaléna, o.p.s. i s kontakty na některá místa, kde Vás bezplatně otestují:
VHC neboli virová hepatitida typu C
obecně žloutenka typu C, je způsobena virem, který napadá játra a způsobuje v nich zánět.
Zhruba 30% lidí se samovolně vyléčí (údaj se liší studie od studie, ale většina uvádí spontánní clearanci viru mezi 20 a 26%), u ostatních přechází nemoc do chronické podoby. VHC se lze nakazit opakovaně.
ZPŮSOBY PŘENOSU:
VHC se PŘENÁŠÍ hlavně krví.
VHC se přenáší pohlavním stykem poměrně vzácně, pravděpodobnost nakažení ovšem stoupá při rizikových praktikách (anální sex, soulož v době menstruace).
Nejlepší ochranou je vždy používat kondom! Nebezpečí představuje společné používání ostrých předmětů, především předmětů osobní hygieny. Nikomu, ani od nikoho, si holítka, nůžky na nehty, hřeben, kartáček na zuby, ani jiné ostré předměty, NEPŮJČUJTE!
Nebezpečí nákazy hrozí také při piercingu a tetování, proto vždy využívejte pouze speciální salón, ve kterém se dodržují přísná hygienická pravidla.
Uživatelé drog se mohou nakazit sdílenou jehlou, nádobíčkem a vodou.
Virus VHC se vyskytuje v několika podtypech, proto i když už VHC máte a Váš kamarád taky, neznamená to, že Vaše nemoci jsou zcela totožné, rozhodně ani v tomto případě nesdílejte nádobíčko!
VHC se může přenést také z matky na plod, stává se to zhruba v 5 % případů.
VHC se NEPŘENÁŠÍ:
podáním ruky, běžným polibkem, napitím se ze společné skleničky, sáhnutím na kliku, použitím
společného nádobí a podobnými každodenními činnostmi.
JAK SE VHC PROJEVUJE?
Akutní onemocnění se projevuje podobně jako chřipka: malátností, únavou, bolestmi kloubů a svalů.
Začátek onemocnění ovšem často probíhá také zcela bez příznaků.
Jen velmi málo těch, kteří se nakazí virem VHC, má příznaky (žluté bělmo, nažloutlý odstín kůže), které jsou typické především pro žloutenku typu A, někdy B.
Chronicky nemocný člověk většinou nemá, přinejmenším v prvních letech žádné příznaky, samotná játra nebolí, je ovšem stále nakažlivý.
Po letech (obvykle se uvádí 20 - 30 let) může dojít k vážnému poškození jater, tzv. „ztvrdnutí", cirhóze, při níž jsou jaterní buňky nahrazeny vazivem a přestávají plnit svoji funkci, díky čemuž může dojít k celkovému selhání jater. Výrazně se také zvyšuje pravděpodobnost nádorového bujení a vzniku rakoviny jater. Oba stavy vedou k smrti.
V souvislosti s onemocněním se mohou objevit také psychické obtíže.
LÉČBA VHC:
Pokud Vám na orientačních testech vyšel reaktivní výsledek na VHC, je nutné ještě absolvovat testy laboratorní, které výsledek buď potvrdí, nebo vyvrátí.
Pamatujte, že orientační testy nezachytí, jestli jste se nenakazil/a v inkubační době, tedy 2 - 3 měsíce zpátky, ani negativní výsledek tedy neznamená, že se vůči ostatním můžete chovat rizikově!  Pokud Vám lékař potvrdí, že VHC máte, vyptejte se co nejpodrobněji, v jakém stadiu Vaše choroba je.
Pokud v komunikaci s lékařem nebudete spokojen/á nebo Vám nedokáže vysvětlit stav Vaší choroby, vyhledejte lékaře jiného.
VHC se dá úspěšně léčit, je třeba pro to ovšem něco udělat. Přestat s užíváním drog či alkoholu, nebo jej omezit, jsou aspekty, které zvyšují účinnost léčby.
Léčba trvá 24 až 48 týdnů (zhruba půl roku až rok). V závislosti na podtypu nemoci, je třeba po léčbě dalších 24 týdnů chodit na kontroly.
Při správně nastavené léčbě lze většinu nepříznivých vedlejších příznaků odstranit, nebo zmírnit.
Vyplatí se o všech příznacích vždy mluvit se svým lékařem. O vedlejších příznacích koluje mnoho zvěstí, často jsou však přibarvené, na léčbu také reaguje každý jinak, proto to, co trápilo někoho ve Vašem okolí, se u Vás vůbec nemusí objevit. Většina lidí během léčby může normálně vykonávat své zaměstnání nebo studovat. Někteří mírně omezují sport a jiné fyzicky náročné aktivity.
Akutní uživatelé drog nejsou proto většinou do léčby přijímáni. Pokud se chcete léčit, je lepší
řešit nejdříve závislost a přestat užívat návykové látky, zejména alkohol.
Léčba VHC  je náročná a zdlouhavá. Pokud dodržíte léčebný program, je ve většině případů
úspěšná. Tělo se zbaví viru hepatitidy  C. Poškozování Vašich jater se zastaví. Už nebudete nakažlivý/á pro své okolí!
JAK NENAKAZIT NĚKOHO DALŠÍHO?
Při sexu vždy používat kondom.  Být obezřetný, aby se při poranění a Vaše krev nedostala do kontaktu s organismem, nebo hygienickými potřebami a předměty někoho dalšího. Pro uživatele drog je důležité důsledně používat pouze své nádobíčko, nikomu je nepůjčovat. Tedy starat se o to, aby Vaše jehly, vodu nebo rozdělávačku, již nemohl použít nikdo jiný.
Tedy nejen jehly nepůjčovat, ale také je důsledně likvidovat (vracet je pracovníkům terénního programu, kteří vydají kontejner na infekční materiál, aby mohly být použité jehly a další materiál bezpečně přechováván). Rozhodně jehly nepohazovat, ani je nenechávat nikde jen tak ležet!
Také každému lékaři, který Vás ošetřuje (zubař, gynekolog, chirurg, praktický lékař), sdělte, že máte VHC, protože existuje riziko, že by se od Vás zdravotnický personál mohl nakazit.
Skutečnost, že máte VHC, je třeba také sdělit všem, kteří s Vámi v posledním roce měli sex, nebo užívali drogy. To rozhodně není jednoduché, myslete však na to, že mají právo vědět, že jsou v ohrožení! Nesmíte také darovat krev. Pokud se chystáte pořídit si miminko, je rozhodně zodpovědné tento krok odložit až na dobu více, než 6 měsíců po vyléčení VHC.
Kontakty:
Hepatologická ambulance a poradna Remedis
Vladimírova 10
140 00 Praha 4
Telefon: +420 226 216 200, +420 226 216 203
E-mail: ordinace@remedis.cz
Web: www.remedis.cz
Fakultní nemocnice v Motole
Oddělení infekční
V Úvalu 84
150 06 Praha 5
Telefon: +420 224 436 905, +420 224 436 901
Web: www.fnmotol.cz
Abych Vás přece jen trochu uklidnil, pravděpodobnost, že jste se právě při popsané situaci, tedy pokud jde o Váš příběh, zas až tak velká není.
Nicméně, nejhorší ze všeho bývá často nejistota, navíc, dopoučuji v tomto případě odpovědnost a ohleduplnost, jak k sobě samé, tak k otatním.
Přeji hodně štěstí, ať Vám vše dobře dopadne,
Amrit Sen.