závislosť na marihuane
Andrea
Prosím o pomoc! Môj 17 ročný brat má problém so závislosťou na marihuane, viem o tom, že skúšal aj hašiš. Jeho vraj prvotná skúsenosť s drogou bola v cca 15 rokoch. Môj brat bol veľmi dobrý, milý, pracovitý chlapec, ktorý mal rád svoju rodinu. Pred dvomi rokmi ho napadol jeden chalan a spôsobil mu zranenie, pre ktoré bol v nemocnici. Od vtedy sa jeho správanie podľa rodiny začalo zhoršovať. Súčasné správanie je striedanie nálad, melanchólia, flegmatizmus, nič ho nezaujíma a dokonca čoraz sa zhoršujúca agresivita. Chodieva na príležitostnú brigádu, kde si niečo privyrobí a peniaze mu schovala mama, aby ich neminul. No dnes ich agresívne vydrankal a šiel von za ,,kamarátmi\". Nevieme čo s ním...Ako postupovať??? Prosím, pomôžte nám.

Odpověděl: Jakub Chudomel
Dobrý den,
díky za dotaz.
Chápu vás, dospívající mládež se občas chová velmi nezodpovědně. Nám kolem občas nezbývá nic jiného, než li to zpovzdálí sledovat a doufat, že dostanou rozum, nebo se alespoň nestane nic horšího.
Vy se také můžete pokoušet bratra přesvědčovat, že by měl se sebou něco dělat. Měl by od vás opakovaně a neagresivně slyšet, že o něho máte strach, že se možná řítí do velkého průšvihu. Důležité je, abyste udržela váš vztah s bratrem v oblasti vzájemné důvěry. Spíše se nedaří nic vynucovat, důležité je, aby se on sám rozhodl ke změně. A to se dostávám k druhé části své odpovědi. Vše rozhodující má ve svých rukou váš bratr. Donucující výchovné páky nejsou moc účinné a já nejsem jejich příznivec. Mohou vézt k prohloubení problému. Krom toho bude bratr brzy plnoletý. Ale důslednost je rozhodně na místě. nechodí li do školy, vytvářejte tlak, aby chodil do zaměstnání a z výdělku se podílel na nákladech domácnosti (nájem, strava, energie,...). Chceš být samostatný a dospělý? Tak to musíš přijmout se všemi důsledky a odpovědnostmi. Nic mu nezjednodušujte...
Nakonec vám doporučuji naši webovou kliniku www.koncimshulenim.cz. Zde lze najít k marihuaně vše podstatné a zkusit, bude li to správně načasované, i kontakt s poradcem. Výhodou je, že vše probíhá na internetu.
Hodně sil, budete li potřebovat, určitě napište.
Jakub Chudomel