Pomoc
Anonymní
Dobrý den, prosím o radu. Rodiče jezdí do Piešťan na kolokvie, což je příprava na vstup do komunity Cenacolo. Rodiče zde jezdí kvůli bratrovi, který má 18 let, hulí marihuanu a příležitostně bere extázi (to jsou teda informace, které vím). No a zde je navedly k tomu, že ho mají vyhodit z domu. No a tak se taky stalo. Před necelým měsícem mi umřel děda, tátův táta. No a bratr přišel domů pod vlivem a s rodiči se pohádal a vpálil tátovi, že ho litovat nebude, za to že mu umřel otec. No a táta, jelikož je výbušnější povahy, to už nevydržel a vyhodili ho. Oni teda tvrdí, že mu jen řekli, že pokud nechce jít jejich cestou (nastoupil by do komunity), tak ať si jde. Tak si zavolal kamarády, aby mu odvezli věci a šel. Týden byl u babičky a dědečka a spal u nich na trampolíně. To samozřejmě rodiče vytočilo. Momentální stav je takový, že nevím, kde je, doma nebyl od té chvíle ani jednou, k babičce se občas zastaví, ona spolu s dědečkem se mu snaží pomoct, ne moc ale trochu ano. To mámu vytáčí, přijde mi že jsou i s tátou z toho Slovenska už úplně zmanipulovaní. Máma měla s babičkou dobrý vztah vždy (je to její máma), ale teď je proti ní vyloženě zaujatá, má problém s čímkoliv, co udělá. Já s přístupem komunity souhlasím i nesouhlasím. Nesouhlasím hlavně s tím vyhazovem, takže spíš držím s babičkou. A můj dotaz tedy zní, zda rozhodnutí rodičů bylo správné nebo ne, jelikož ještě je důležitá vlastnost, kterou má táta a snad ještě víc bratr. Oba jsou velmi hrdí a bratr tvrdí, že už domů nikdy nepřijde. Mám pocit, že radši umře na ulici, aby za to rodiče byli nepřímo vinní, než aby se vrátil. A též se chci zeptat, zda mám podpořit spíš jednání prarodičů nebo rodičů. Děkuji

Odpověděl: Markéta Kordová
Zdravím Vás.
Nedávno se nás zde prostřednictvím naší Drogové poradny někdo na Vámi zmíněnou komunitu ptal, zajímal se na náš názor na toto zařízení. Jelikož jde o zařízení, které nespadá do sekce certifikovaných terapeutických komunit, nemáme o tomto zařízení žádné bližší informace, pouze ty co jsou pro veřejnost na jejich webových stránkách. Těžko tedy nějak hodnotit něco, o čem v podstatě nic nevíme.
Když zůstaneme v obecné rovině, je vždy nejrozumnější pokud jde o závislost, řešit tento problém se specialisty na tuto problematiku. Tedy bych doporučila spíše se obrátit na některé adikotologické zařízení, které se léčbou závislostí zabývá.
Netuším, kde žijete. Pokud je pro Vás dostupná Praha, doporučuji spojit se s naší Poradnou pro rodiče a další rodinné příslušníky, kde byste mohla v osobním kontaktu probrat, co potřebujete a celkově si doplnit informace. Níže kontakt.
Konzumace drog, potažmo závislost na nich, není problémem pouze konzumujících nebo závislých osob, ale je to především velká zátěž pro nejbližší okolí, tedy rodinu. Je pochopitelné, že máte plno pochyb o správnosti rozhodnutí rodičů a že Vám další osud bratra není lhostejný. Bohužel, v některých případech a u závislostí obzvlášť, je v některých situacích největší pomocí - právě nepomoci. Pokud je závislým osobám jejich konzumace tolerována, mají veškerý servis domácnosti a jejich blízké okolí tiše trpí, zpravidla to moc nevede k tomu, aby si dotyčná osoba připustila, že se něco děje a nevede je to nijak k samotné snaze něco změnit. Možná, že pokud bratr zakusí jaké to je, užije si život s drogou se vším všudy a pocítí i důsledky, které tento styl života přináší, možná tak rychleji dojde k tomu, že to zase až tak ideální není... Na mnohé toto zabere. Zdali to bude účinné i v případě Vašeho bratra, bohužel, nejde slíbit. Jde vždy o hodně individuální záležitosti.
Chápu, že je to velmi obtížná a náročná situace, nebo spíše období, plné beznaděje a hledání odpovědí na plno otázek a také různých cest.
Poradna pro rodiče, partnery a osoby blízké, SANANIM
Žitná 1574/51, Praha 1
mapa
Tel: 739 268 527
Email:rodice@sananim.cz
http://www.sananim.cz/poradna-pro-rodice-(ppr).html
Pokud žijete někde jinde, dá se obrátit na jakékoliv Kontaktní centrum pro uživatele drog. Bývají ve všech větších městech a tyto poradenské služby pro blízké osoby poskytují také. Pokud byste nevěděla kam se případně u Vás obrátit, napište prosím znovu a uveďte, jaká města máte poblíž.
Zatím se mějte hezky, přeji dostatek sil. V případě potřeby napište kdykoliv znovu.
S pozdravem MK